Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3/2015

01-03-2015 | Forum

Gezondheidsvaardigheden: waarom doen ze er toe?

Auteur: Jany Rademakers

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

‘Gezondheidsvaardigheden’ is de gangbare Nederlandse vertaling voor de term ‘health literacy’. Met gezondheidsvaardigheden worden de competenties van burgers en patiënten bedoeld in het vinden, begrijpen en toepassen van informatie op het gebied van gezondheid, ziekte en zorg. Meer uitgebreide definities omvatten ook psychologische en sociale aspecten, zoals motivatie, zelfvertrouwen en sociale steun. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden hebben een slechtere gezondheid. Gezondheidsvaardigheden worden beschouwd als een belangrijke determinant van gezondheidsverschillen. Het NIVEL heeft recent een kennissynthese uitgebracht waarin belangrijke inzichten uit onderzoek naar gezondheidsvaardigheden worden samengevat.1 Deze forumbijdrage is geïnspireerd op die publicatie.
Literatuur
2.
go back to reference Sørensen K, Van den Broucke S, Fullam J et al. on behalf of the European Health literacy consortium. Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 2012;12:80.CrossRefPubMedCentralPubMed Sørensen K, Van den Broucke S, Fullam J et al. on behalf of the European Health literacy consortium. Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health 2012;12:80.CrossRefPubMedCentralPubMed
3.
go back to reference Pelikan J, Röthlin F, Ganahl K, on behalf of the HLS-EU consortium. Comparative report on health literacy in eight EU member states (The European Health literacy Project HLS-EU 2009-2012). Wien: HLS-EU consortium, 2012. Pelikan J, Röthlin F, Ganahl K, on behalf of the HLS-EU consortium. Comparative report on health literacy in eight EU member states (The European Health literacy Project HLS-EU 2009-2012). Wien: HLS-EU consortium, 2012.
4.
go back to reference Nutbeam D. Health Promotion Glossary. Geneva, WHO Division of Health Promotion, Education and Communications, 1998. Nutbeam D. Health Promotion Glossary. Geneva, WHO Division of Health Promotion, Education and Communications, 1998.
5.
go back to reference Heide I van der, Rademakers J, Schipper M et al. Measuring the health literacy skills of Dutch adults; a cross sectional survey. BMC Public Health 2013;13:179.CrossRef Heide I van der, Rademakers J, Schipper M et al. Measuring the health literacy skills of Dutch adults; a cross sectional survey. BMC Public Health 2013;13:179.CrossRef
6.
go back to reference Berkman ND et al. Health Literacy Interventions and outcomes: An updated systematic review. AHRQ Publication (Rockville, USA) No. 11-E006, 2011. Berkman ND et al. Health Literacy Interventions and outcomes: An updated systematic review. AHRQ Publication (Rockville, USA) No. 11-E006, 2011.
7.
go back to reference Henselmans I, Heijmans M, Rademakers J, Dulmen S van. Participation of chronic patients in medical consultations: patients’ perceived efficacy, barriers and interest in support. Health Expectations: 2014, DOI: 10.1111/hex.12206. Henselmans I, Heijmans M, Rademakers J, Dulmen S van. Participation of chronic patients in medical consultations: patients’ perceived efficacy, barriers and interest in support. Health Expectations: 2014, DOI: 10.1111/hex.12206.
8.
go back to reference Ad Hoc Committee on Health literacy for the Council on Scientific Affairs, American Medical Association. Health literacy: report of the Council on Scientific Affairs. JAMA 1999;281):552-7.99 Ad Hoc Committee on Health literacy for the Council on Scientific Affairs, American Medical Association. Health literacy: report of the Council on Scientific Affairs. JAMA 1999;281):552-7.99
9.
go back to reference WHO Commission on the Social Determinants of Health. Achieving health equity: From root causes to fair outcomes. Geneva: WHO, 2007. WHO Commission on the Social Determinants of Health. Achieving health equity: From root causes to fair outcomes. Geneva: WHO, 2007.
10.
go back to reference Rademakers J, Nijman J, Brabers A, Jong J de, Hendriks M. The relative effect of health literacy and patient activation on provider choice in the Netherlands. Health Policy 2014;114:200-6.CrossRefPubMed Rademakers J, Nijman J, Brabers A, Jong J de, Hendriks M. The relative effect of health literacy and patient activation on provider choice in the Netherlands. Health Policy 2014;114:200-6.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Dixon A, Le Grand J. Is greater patient choice consistent with equity? The case of the English NHS. J Health Services Research Policy 2006;11:162-6.CrossRef Dixon A, Le Grand J. Is greater patient choice consistent with equity? The case of the English NHS. J Health Services Research Policy 2006;11:162-6.CrossRef
12.
go back to reference Twickler M, Hoogstraten E, Reuwer A et al. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned Tijdschr Geneesk 2009;153:A250. Twickler M, Hoogstraten E, Reuwer A et al. Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden vragen om een antwoord in de zorg. Ned Tijdschr Geneesk 2009;153:A250.
13.
go back to reference Gezondheidsraad. Laaggeletterdheid te lijf. Signalering ethiek en gezondheid, 2011/1. Den Haag: Centrum voor ethiek en gezondheid, 2011. Gezondheidsraad. Laaggeletterdheid te lijf. Signalering ethiek en gezondheid, 2011/1. Den Haag: Centrum voor ethiek en gezondheid, 2011.
Metagegevens
Titel
Gezondheidsvaardigheden: waarom doen ze er toe?
Auteur
Jany Rademakers
Publicatiedatum
01-03-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-015-0038-2

Andere artikelen Uitgave 3/2015

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 3/2015 Naar de uitgave