Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 4/2011

01-05-2011

Gezonde School als methode voor GGD’en bij de invoering van schoolgezondheidsbeleid

Auteurs: Nicole M.W.M. Boot, Daniëlle M. de Jongh, Mariken T.W. Leurs, Nanne K. de Vries

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 4/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sinds de ontwikkeling van de schoolSlag-werkwijze in 2002 en de landelijke ‘vertaling’ naar de Gezonde School neemt de aandacht voor planmatig schoolgezondheidsbeleid bij GGD’en in Nederland toe. Mede om deze ontwikkeling beter te stroomlijnen heeft het RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) samen met partners de mate waarin GGD’en in Nederland scholen ondersteunen bij het vormgeven van structureel schoolgezondheidsbeleid in kaart gebracht. Dit onderzoek beschrijft welke activiteiten GGD’en in 2008 uitvoerden ter ondersteuning van scholen bij het vormgeven van schoolgezondheidsbeleid en welke belemmerende en bevorderende factoren ze binnen dit proces ondervonden. In totaal hebben medewerkers gezondheidsbevordering van 26 van de 30 in 2008 bestaande GGD’en een vragenlijst ingevuld en zijn bij zes van de 26 GGD’en verdiepende interviews afgenomen. De meerderheid van de GGD’en blijkt activiteiten uit te voeren die bijdragen aan structureel schoolgezondheidsbeleid. De ervaringen van de GGD’en zijn wisselend. Grote tijdinvestering en beperkt draagvlak bij GGD’en en scholen worden benoemd als belangrijkste belemmerende factoren voor succesvolle implementatie van schoolgezondheidsbeleid. Kansen liggen in het verbinden van onderwijsdoelen met publieke gezondheidsdoelen.
Literatuur
1.
go back to reference Fekkes M, Paulussen T. Effecten van gezondheidsbevordering in het onderwijs op de leefstijl, schoolprestaties en -uitval van leerlingen; een literatuurreview. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010, p. 19–40. Fekkes M, Paulussen T. Effecten van gezondheidsbevordering in het onderwijs op de leefstijl, schoolprestaties en -uitval van leerlingen; een literatuurreview. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010, p. 19–40.
2.
go back to reference Bos V, De Jongh D, Paulussen T. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010. Bos V, De Jongh D, Paulussen T. Gezondheidsbevordering en preventie in het onderwijs. Stand van zaken, effectiviteit en ervaringen van GGD’en en scholen. Bilthoven: RIVM, 2010.
3.
go back to reference Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health or preventing disease and, specifically, what is the effectiveness of the health promoting schools approach? Health Evidence Network report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe / Health Evidence Network report, 2006. Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health or preventing disease and, specifically, what is the effectiveness of the health promoting schools approach? Health Evidence Network report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe / Health Evidence Network report, 2006.
4.
go back to reference Leurs M, Bessems K, Schaalma H, Vries H de. Focus points for school health promotion improvements in Dutch primary schools. Health Educ Res 2007;22:58–69.PubMedCrossRef Leurs M, Bessems K, Schaalma H, Vries H de. Focus points for school health promotion improvements in Dutch primary schools. Health Educ Res 2007;22:58–69.PubMedCrossRef
5.
go back to reference LeursM, JansenM, Schaalma H, Mur-Veeman I, Vries N de. The Tailored Schoolbeat-Approach: New Concepts for Health Promotion in Schools in The Netherlands. In: Clift S, Jensen BB (eds). The Health Promoting School: International Advances in Theory, Evaluation and Practice. Copenhagen: Danish University of Education Press in association with WHO, 2005. p. 89–107. LeursM, JansenM, Schaalma H, Mur-Veeman I, Vries N de. The Tailored Schoolbeat-Approach: New Concepts for Health Promotion in Schools in The Netherlands. In: Clift S, Jensen BB (eds). The Health Promoting School: International Advances in Theory, Evaluation and Practice. Copenhagen: Danish University of Education Press in association with WHO, 2005. p. 89–107.
6.
go back to reference Marx E, Wooley SF. Health is Academic - A Guide to Coordinated School Health Programs. New York: Teachers College Press, 1998. Marx E, Wooley SF. Health is Academic - A Guide to Coordinated School Health Programs. New York: Teachers College Press, 1998.
7.
go back to reference Dafesh ZJA, Buijs GJ, Hekkink K, Drossaert CHC, Boer H. Regioscan GGD en Gezondheid op scholen. Onderzoek naar de stand van zaken rond de ondersteuning van scholen door GGD’en op het terrein van gezondheid. Woerden / Enschede: NIGZ/Universiteit Twente, 2006. Dafesh ZJA, Buijs GJ, Hekkink K, Drossaert CHC, Boer H. Regioscan GGD en Gezondheid op scholen. Onderzoek naar de stand van zaken rond de ondersteuning van scholen door GGD’en op het terrein van gezondheid. Woerden / Enschede: NIGZ/Universiteit Twente, 2006.
8.
go back to reference Boot NMWM, Van Assema P, Hesdahl B, Leurs M, Vries NK de. Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs: verstandshuwelijk of echte liefde? Tijdschr Gezondheidswet 2010;88:127–135.CrossRef Boot NMWM, Van Assema P, Hesdahl B, Leurs M, Vries NK de. Gezondheidsbevordering en voortgezet onderwijs: verstandshuwelijk of echte liefde? Tijdschr Gezondheidswet 2010;88:127–135.CrossRef
9.
go back to reference Fleuren MAH, Jong ORW de. Basisvoorwaarden voor implementatie en borging van de standaarden Jeugdgezondheidszorg. Leiden: TNO, 2006, p. 1–57. Fleuren MAH, Jong ORW de. Basisvoorwaarden voor implementatie en borging van de standaarden Jeugdgezondheidszorg. Leiden: TNO, 2006, p. 1–57.
10.
go back to reference VO-raad, Ministerie van OC&W. Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs. Teken voor kwaliteit. Afspraken voor een beter voortgezet onderwijs 2008–2011. Den Haag: Ministerie OC&W, 2008, p. 1–39. VO-raad, Ministerie van OC&W. Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs. Teken voor kwaliteit. Afspraken voor een beter voortgezet onderwijs 2008–2011. Den Haag: Ministerie OC&W, 2008, p. 1–39.
11.
go back to reference SLO. Concretisering van de kerndoelen. Kerndoelen voor onderbouw VO. Enschede: SLO, 2007. SLO. Concretisering van de kerndoelen. Kerndoelen voor onderbouw VO. Enschede: SLO, 2007.
12.
go back to reference Davis JM, Cooke SM. Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating Health Promoting Schools and sustainable schools. Health Promotion Int 2007;22:346–353.CrossRef Davis JM, Cooke SM. Educating for a healthy, sustainable world: an argument for integrating Health Promoting Schools and sustainable schools. Health Promotion Int 2007;22:346–353.CrossRef
13.
go back to reference Leurs M, Schaalma H, Jansen M, Mur-Veeman I, St.Leger L, Vries N de. Development of a collaborative model to improve school health promotion in the Netherlands. Health Promotion Int 2005;20:296–305.CrossRef Leurs M, Schaalma H, Jansen M, Mur-Veeman I, St.Leger L, Vries N de. Development of a collaborative model to improve school health promotion in the Netherlands. Health Promotion Int 2005;20:296–305.CrossRef
14.
go back to reference Steenhoven P van der, Veen D van. NJi-monitor. Leerlingenzorg en zorg- en adviesteams in het voortgezet onderwijs 2008. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut, 2009. Steenhoven P van der, Veen D van. NJi-monitor. Leerlingenzorg en zorg- en adviesteams in het voortgezet onderwijs 2008. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut, 2009.
15.
go back to reference Jongh D de, Bos V (red.). Handleiding Gezonde School Basisonderwijs. Bilthoven: RIVM, 2010. Jongh D de, Bos V (red.). Handleiding Gezonde School Basisonderwijs. Bilthoven: RIVM, 2010.
Metagegevens
Titel
Gezonde School als methode voor GGD’en bij de invoering van schoolgezondheidsbeleid
Auteurs
Nicole M.W.M. Boot
Daniëlle M. de Jongh
Mariken T.W. Leurs
Nanne K. de Vries
Publicatiedatum
01-05-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 4/2011
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-011-0075-4

Andere artikelen Uitgave 4/2011

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 4/2011 Naar de uitgave