Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Gespreksvaardigheden

Auteurs : Marga Hop, Irene Muller-Schoof

Gepubliceerd in: Sociale vaardigheden op de OK

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het hoofdstuk ‘Gespreksvaardigheden’ belicht de essentiële vaardigheden die nodig zijn voor het omgaan met patiënten binnen het operatiekamercomplex. Het bespreekt hoe je patiënten op een respectvolle manier begroet, snel vertrouwen opbouwt en effectief een verbinding tot stand brengt. Dit hoofdstuk benadrukt het belang van relatiegerichte communicatie, waarbij empathie, gastvrijheid en respect centraal staan. Het onderstreept ook de noodzaak om voortdurend rekening te houden met zowel verbale als non-verbale signalen van patiënten en om effectief te communiceren met andere teamleden tijdens het operatieproces. Deze gespreksvaardigheden dragen bij aan een zorgzame en ondersteunende sfeer, wat essentieel is voor de kwaliteit van zorg op de operatiekamer.
Literatuur
go back to reference Van Staveren, R. (2023). Patiëntgericht communiceren (herziening); Gids voor de medische praktijk, uitgeverij Boom, ISBN 9789024464289. Van Staveren, R. (2023). Patiëntgericht communiceren (herziening); Gids voor de medische praktijk, uitgeverij Boom, ISBN 9789024464289.
go back to reference Van de Pol, H. (2010). Harthorend; luisteren voor professionals, uitgeverij vanbinnenuit, ISBN 9789081616713. Van de Pol, H. (2010). Harthorend; luisteren voor professionals, uitgeverij vanbinnenuit, ISBN 9789081616713.
Metagegevens
Titel
Gespreksvaardigheden
Auteurs
Marga Hop
Irene Muller-Schoof
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3071-3_10