Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2013

01-08-2013 | Artikelen

Generatie mij of generatie wij? De ontwikkeling en effecten van vrijwilligerswerk bij jongeren

Reisverslag

Auteur: Anne van Goethem, MSc

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Met behulp van de reisbeurs van Kind & Adolescent was ik in staat om van februari tot mei 2013 tweeënhalve maand aan de Rutgers University, in Camden New Jersey te werken met professor Daniel Hart. Bovendien bracht ik een werkbezoek aan professor Jim Youniss van The Catholic University of America, in Washington D.C. Beiden zijn internationaal erkende experts op onder andere het gebied van vrijwilligerswerk en de maatschappelijke stage, de hoofdonderwerpen van mijn dissertatieonderzoek. …
Literatuur
go back to reference Bekkers, R., Spenkelink, S., Ooms, M., & Immerzeel, T. (2010). Maatschappelijke stage en burgerschap. Rapportage schooljaar 2008–2009. Utrecht: Universiteit Utrecht. Bekkers, R., Spenkelink, S., Ooms, M., & Immerzeel, T. (2010). Maatschappelijke stage en burgerschap. Rapportage schooljaar 2008–2009. Utrecht: Universiteit Utrecht.
go back to reference Billig, S. H. (2009). Does quality really matter? In B. E. Moely, S. H. Billig, & B. A. Holland (Eds). Creating our identities in service-learning and community engagement (pp. 131–157). Greenwich, CN: Information Age. Billig, S. H. (2009). Does quality really matter? In B. E. Moely, S. H. Billig, & B. A. Holland (Eds). Creating our identities in service-learning and community engagement (pp. 131–157). Greenwich, CN: Information Age.
go back to reference Eisenberg, N., Cumberland, A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C., & Shepard, S. A. (2005). Age changes in prosocial responding and moral reasoning in adolescence and early adulthood. Journal of Research on Adolescence, 15(3), 235–260. doi: 10.1111/j.1532–7795.2005.00095.x. PubMedCrossRef Eisenberg, N., Cumberland, A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C., & Shepard, S. A. (2005). Age changes in prosocial responding and moral reasoning in adolescence and early adulthood. Journal of Research on Adolescence, 15(3), 235–260. doi: 10.1111/j.1532–7795.2005.00095.x. PubMedCrossRef
go back to reference Geboers, E., Geijsel, F., Admiraal, W., & Ten Dam, G. (2012). Review of the effects of citizenship education. Educational Research Review, 9, 158–173. CrossRef Geboers, E., Geijsel, F., Admiraal, W., & Ten Dam, G. (2012). Review of the effects of citizenship education. Educational Research Review, 9, 158–173. CrossRef
go back to reference Harris, A., Wyn, J., & Younes, S. (2010). Beyond apathetic or activist youth: ‘ordinary’ young people and contemporary forms of participation. Young, 18(1), 9–32. doi:10.1177/110330880901800103. CrossRef Harris, A., Wyn, J., & Younes, S. (2010). Beyond apathetic or activist youth: ‘ordinary’ young people and contemporary forms of participation. Young, 18(1), 9–32. doi:10.1177/110330880901800103. CrossRef
go back to reference Hart, D., Matsuba, M. K., & Atkins, R. (2008). The moral and civic effects of learning tolearning. In L. P. Nucci, & D. Narvaez (Eds.). Handbook of Moral and CharacterEducation. (pp. 484–499). Routledge: New York. Hart, D., Matsuba, M. K., & Atkins, R. (2008). The moral and civic effects of learning tolearning. In L. P. Nucci, & D. Narvaez (Eds.). Handbook of Moral and CharacterEducation. (pp. 484–499). Routledge: New York.
go back to reference Hatcher, J. A., & Bringle, R. G. (1997). Reflection: Bridging the gap between service and learning. Journal of College Teaching, 45, 153–158. doi:10.1080/87567559709596221 CrossRef Hatcher, J. A., & Bringle, R. G. (1997). Reflection: Bridging the gap between service and learning. Journal of College Teaching, 45, 153–158. doi:10.1080/87567559709596221 CrossRef
go back to reference Scales, P. C., Blyth, D. A., Berkas, T. H., & Kielsmeier, J. C. (2000). The effects of servicelearning on middle school students’ social responsibility and academic success. The Journal of Early Adolescence, 20, 332–358. doi:10.1177/0272431600020003004 CrossRef Scales, P. C., Blyth, D. A., Berkas, T. H., & Kielsmeier, J. C. (2000). The effects of servicelearning on middle school students’ social responsibility and academic success. The Journal of Early Adolescence, 20, 332–358. doi:10.1177/0272431600020003004 CrossRef
go back to reference Van Goethem, A. A. J. , Van Hoof, A., Van Aken, M. A. G., Raaijmakers, Q. A. W., Boom, J., & Orobio de Castro, B. (2012). The role of adolescents’ morality and identity in volunteering: Age and gender differences in a process model. Journal of Adolescence, 35(3), 509–520. PubMedCrossRef Van Goethem, A. A. J. , Van Hoof, A., Van Aken, M. A. G., Raaijmakers, Q. A. W., Boom, J., & Orobio de Castro, B. (2012). The role of adolescents’ morality and identity in volunteering: Age and gender differences in a process model. Journal of Adolescence, 35(3), 509–520. PubMedCrossRef
go back to reference Van Goethem, A. A. J., Van Hoof, A., Van Aken,M. A. G., Raaijmakers, Q. A.W., & Orobio de Castro, B. (under review). Socialising adolescent volunteering: how important are parents and friends? Age dependent effects of parents and friends on adolescents’ volunteering behaviours. Manuscript under review. Van Goethem, A. A. J., Van Hoof, A., Van Aken,M. A. G., Raaijmakers, Q. A.W., & Orobio de Castro, B. (under review). Socialising adolescent volunteering: how important are parents and friends? Age dependent effects of parents and friends on adolescents’ volunteering behaviours. Manuscript under review.
go back to reference Van Goethem, A. A. J., Van Hoof, A., Orobio de Castro, B, Van Aken, M. A. G., & Hart, D. (under review). The role of reflection in the effects of community service on adolescent development. A meta-analysis. Manuscript under review. Van Goethem, A. A. J., Van Hoof, A., Orobio de Castro, B, Van Aken, M. A. G., & Hart, D. (under review). The role of reflection in the effects of community service on adolescent development. A meta-analysis. Manuscript under review.
Metagegevens
Titel
Generatie mij of generatie wij? De ontwikkeling en effecten van vrijwilligerswerk bij jongeren
Reisverslag
Auteur
Anne van Goethem, MSc
Publicatiedatum
01-08-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-013-0017-9

Andere artikelen Uitgave 3/2013

Kind en adolescent 3/2013 Naar de uitgave

Erratum

Erratum