Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

10-03-2017 | Uitgave 2/2018

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2018

Gene-Environment Interactions in ADHD: The Roles of SES and Chaos

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 2/2018
Auteurs:
Karen L. Gould, William L. Coventry, Richard K. Olson, Brian Byrne

Abstract

Although attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is highly heritable, emerging evidence suggests symptoms are associated with interactions between genes and the environment (GxE) during development. This study tested whether heritability of ADHD symptoms is moderated by two environmental factors: socioeconomic status (SES) and chaos (household disorganisation). A population sample of 520 twin pairs (N = 1040, 52.3% female) from 6 to 15 years completed measures of behavior and home environment. Structural equation modelling was then used to test whether environmental factors were associated with a change in the extent to which genes explain variability in ADHD symptoms. Neither chaos nor SES moderated heritability, with consistent contributions from both genes and environment indicated across socioeconomic strata and levels of chaos. This finding contrasts with those of previous research, underlining the need to replicate results in the emerging field of GxE research across different populations and statistical methods. Robust findings may assist in developing targeted interventions for genetically vulnerable individuals.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Journal of Abnormal Child Psychology 2/2018 Naar de uitgave