Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2020 | column | Uitgave 4/2020

Zorg + Welzijn 4/2020

Gehoorzaamheid

Tijdschrift:
Zorg + Welzijn > Uitgave 4/2020
Auteur:
Saskia Keuzenkamp
Ik moet in deze tijd regelmatig denken aan de beroemde experimenten over de invloed van straf bij leren, die Stanley Milgram in de jaren zestig uitvoerde. Proefpersonen moesten leerlingen bij het maken van fouten een elektrische schok toedienen. Bij elk fout antwoord ging het voltage omhoog. Het ging niet om echte schokken en de leerling was een acteur. De meerderheid van de deelnemers bleek bereid het dodelijke maximum van 450 volt te geven. De experimenten van Milgram zijn omstreden, maar feit is dat de meeste mensen over het algemeen braaf de regels volgen die van hogerhand worden opgelegd. ...

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Dit product is nog niet beschikbaar met een online abonnement

BSL Academy Social Work GGZ

Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Zorg + Welzijn 4/2020 Naar de uitgave

Sanne Kloosterboer

Levend verlies