Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Zorg + Welzijn 4/2020

01-08-2020 | column

Gehoorzaamheid

Auteur: Saskia Keuzenkamp

Gepubliceerd in: Zorg + Welzijn | Uitgave 4/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Ik moet in deze tijd regelmatig denken aan de beroemde experimenten over de invloed van straf bij leren, die Stanley Milgram in de jaren zestig uitvoerde. Proefpersonen moesten leerlingen bij het maken van fouten een elektrische schok toedienen. Bij elk fout antwoord ging het voltage omhoog. Het ging niet om echte schokken en de leerling was een acteur. De meerderheid van de deelnemers bleek bereid het dodelijke maximum van 450 volt te geven. De experimenten van Milgram zijn omstreden, maar feit is dat de meeste mensen over het algemeen braaf de regels volgen die van hogerhand worden opgelegd. …
Metagegevens
Titel
Gehoorzaamheid
Auteur
Saskia Keuzenkamp
Publicatiedatum
01-08-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Zorg + Welzijn / Uitgave 4/2020
Print ISSN: 1381-4664
Elektronisch ISSN: 2468-1369
DOI
https://doi.org/10.1007/s41185-020-1004-7

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Zorg + Welzijn 4/2020 Naar de uitgave

Sanne Kloosterboer

Levend verlies

Binnenkijken

Dance Connects