Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 3/2017

01-06-2017 | Beschouwing

Geen standaard recept

Sociaal werk betekenisvol, leerzaam en democratisch verantwoorden

Auteur: Huub Gulikers

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 3/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoe verantwoord je je werk? En hoe legt je organisatie verantwoording af over het sociaal werk, bijvoorbeeld aan de politiek en aan burgers die gebruik maken van het sociaal werk? Huub Gulikers schreef er een proefschrift over, en staat hier stil bij de verschillende manieren en vormen van verantwoording. ‘De verleiding is groot om één van de vormen te kiezen, maar dat beantwoordt niet aan de complexiteit van het werk.’
Literatuur
go back to reference Abma, T. & G. Widdershoven (2008). Evaluation and/ as Social Relation, Evaluation, 14, pp. 209-225. Abma, T. & G. Widdershoven (2008). Evaluation and/ as Social Relation, Evaluation, 14, pp. 209-225.
go back to reference Baart, A. (2001). Een theorie van de presentie, Utrecht: Lemma. Baart, A. (2001). Een theorie van de presentie, Utrecht: Lemma.
go back to reference Dzur, A. (2008). Democratic Professionalism: Citizen Participation and the Reconstruction of Professional Ethics, Identity, and Practice, Pennsylvania State University Press. Dzur, A. (2008). Democratic Professionalism: Citizen Participation and the Reconstruction of Professional Ethics, Identity, and Practice, Pennsylvania State University Press.
go back to reference Ewijk, H. van & H. Kunneman (2015). Praktijken van normatieve professionalisering. Amsterdam: SWP. Ewijk, H. van & H. Kunneman (2015). Praktijken van normatieve professionalisering. Amsterdam: SWP.
go back to reference Gulikers, H. (2016). Sociaal Verantwoord: Betekenisvolle, leerzame en democratische verantwoording van sociaal werk, Utrecht: Universiteit voor Humanistiek. Gulikers, H. (2016). Sociaal Verantwoord: Betekenisvolle, leerzame en democratische verantwoording van sociaal werk, Utrecht: Universiteit voor Humanistiek.
go back to reference Heijst, A. van (2005). Menslievende zorg: Een ethische kijk op professionaliteit. Kampen: Klement. Heijst, A. van (2005). Menslievende zorg: Een ethische kijk op professionaliteit. Kampen: Klement.
go back to reference Schön, D. (1983). The reflective Practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books. Schön, D. (1983). The reflective Practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books.
go back to reference Tonkens, E. (2008). Mondige burgers, getemde professionals: Marktwerking en professionaliteit in de publieke sector. Amsterdam: Van Gennep. Tonkens, E. (2008). Mondige burgers, getemde professionals: Marktwerking en professionaliteit in de publieke sector. Amsterdam: Van Gennep.
Metagegevens
Titel
Geen standaard recept
Sociaal werk betekenisvol, leerzaam en democratisch verantwoorden
Auteur
Huub Gulikers
Publicatiedatum
01-06-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 3/2017
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-017-0045-2

Andere artikelen Uitgave 3/2017

Vakblad Sociaal Werk 3/2017 Naar de uitgave

Platform en netwerk van professionals in sociaal werk

Niet te filmen