Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2006 | Artikelen

Geen hulpvraag, wel hulp nodig

Ontwikkelen van de hulpvraag in cluster 4-scholen met ouders en jeugdzorg

Auteur: José Wichers-Bots

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De ingewikkelde problematiek van leerlingen op een cluster 4-school vereist dat school, ouders en jeugdzorg samenwerken. Het begeleidingsteam van de school ziet het als zijn taak om met alle betrokkenen één plan van aanpak te maken. Als ouders geen enkel vertrouwen meer hebben in welke begeleiding dan ook, is dat moeilijk te realiseren. Om het vertrouwen te winnen van deze ouders is een stappenplan ontwikkeld. Daarbij wordt in vier stappen de gezamenlijke hulpvraag met ouders als deskundigen geformuleerd, en vastgesteld hoe de jeugdzorg hierbij betrokken kan worden. Aan de orde komt welke leden van het begeleidingsteam de gesprekken met de ouders en de leerling kunnen voeren en de wijze waarop. Ook de grenzen van de mogelijkheden van een cluster 4-school zijn onderwerp van gesprek met alle betrokkenen.
Voetnoten
1
Het begeleidingsteam, verbonden aan een cluster 4-school bestaat uit: de afdelingscoördinator, de intern begeleider, de orthopedagoog/gedragsdeskundige, de maatschappelijk werker en eventuele andere functionarissen die betrokken zijn bij de behandeling van de leerling.
 
2
Onder jeugdzorg wordt hier verstaan: alle ondersteuning die het gezin met betrekking tot de opvoeding van hun kinderen ontvangt of in de toekomst zou wensen te ontvangen.
 
Literatuur
go back to reference Alessandra, T. & O’Connor, M.J. (2001). De platina regel. Lisse: Swets & Zeitlinger. Alessandra, T. & O’Connor, M.J. (2001). De platina regel. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Baartman, H. (2003). Over het bijzondere van kindermishandeling en over (on)gevraagde hulp. Toespraak bij gelegenheid van de Jan Brouwer prijs. Baartman, H. (2003). Over het bijzondere van kindermishandeling en over (on)gevraagde hulp. Toespraak bij gelegenheid van de Jan Brouwer prijs.
go back to reference Berg, I.K. & Steiner, T. (2004). Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Amsterdam: Harcourt Assessment B.V. Berg, I.K. & Steiner, T. (2004). Het spel van oplossingen. Oplossingsgerichte psychotherapie voor kinderen. Amsterdam: Harcourt Assessment B.V.
go back to reference Bool, M., Doesem, K.T.M. van & Zanden, R.A.P. van der (2005). Ontwikkeling en implementatie van preventieve interventies voor kinderen van ouders met psychische problemen of verslaving. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie 3/4, 150-175. Bool, M., Doesem, K.T.M. van & Zanden, R.A.P. van der (2005). Ontwikkeling en implementatie van preventieve interventies voor kinderen van ouders met psychische problemen of verslaving. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie 3/4, 150-175.
go back to reference Boszormenyi-Nagy, I. & Spark, G.M. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in inter-generational family therapy. New York: Harper & Row. Boszormenyi-Nagy, I. & Spark, G.M. (1973). Invisible Loyalties: Reciprocity in inter-generational family therapy. New York: Harper & Row.
go back to reference Burik, A. van, Kayser,T. & Mortel, M. van de (2001). Wat vraagt vraaggestuurd werken? De mening van de SPH-ers. Woerden: Bureau Van Montfoort. Burik, A. van, Kayser,T. & Mortel, M. van de (2001). Wat vraagt vraaggestuurd werken? De mening van de SPH-ers. Woerden: Bureau Van Montfoort.
go back to reference Cladder, H. (1999). Oplossingsgerichte korte psychotherapie. Lisse: Swets & Zeitlinger. Cladder, H. (1999). Oplossingsgerichte korte psychotherapie. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Cauffman, L. (2003). Oplossingsgericht management & coaching: simpel werkt het best. Utrecht: Lemma. Cauffman, L. (2003). Oplossingsgericht management & coaching: simpel werkt het best. Utrecht: Lemma.
go back to reference Delfos, M.F. (2000). Luister je wel naar mij? Amsterdam: SWP. Delfos, M.F. (2000). Luister je wel naar mij? Amsterdam: SWP.
go back to reference Delfos, M.F. (2005). Luister je wel naar mij? Amsterdam: SWP. Delfos, M.F. (2005). Luister je wel naar mij? Amsterdam: SWP.
go back to reference Durrant, M. (2001). Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Durrant, M. (2001). Creatieve oplossingen bij gedragsproblemen op school. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
go back to reference Ghesquière, P. (1993). Multiproblemgezinnen. Leuven: Garant. Ghesquière, P. (1993). Multiproblemgezinnen. Leuven: Garant.
go back to reference Mulligen, W. van (2001). Tussen thuis en school. Over contextuele leerlingbegeleiding. Leuven: Acco. Mulligen, W. van (2001). Tussen thuis en school. Over contextuele leerlingbegeleiding. Leuven: Acco.
go back to reference Polansky, N.A., Chalmers, M.A., Williams, P.P. & Buttenwieser, E. (1981). Damaged parents; an anatomy of child neglect. Chigago: The University of Chicago Press. Polansky, N.A., Chalmers, M.A., Williams, P.P. & Buttenwieser, E. (1981). Damaged parents; an anatomy of child neglect. Chigago: The University of Chicago Press.
go back to reference Winter, M. de (2005). Pedagogische verwaarlozing van het publieke kind. In: J.D. van der Ploeg & P.P. Goudena, Verwaarlozing (p. 80-92). Utrecht: Agiel. Winter, M. de (2005). Pedagogische verwaarlozing van het publieke kind. In: J.D. van der Ploeg & P.P. Goudena, Verwaarlozing (p. 80-92). Utrecht: Agiel.
Metagegevens
Titel
Geen hulpvraag, wel hulp nodig
Ontwikkelen van de hulpvraag in cluster 4-scholen met ouders en jeugdzorg
Auteur
José Wichers-Bots
Publicatiedatum
01-09-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059595