Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2007 | Article

Geef me de 5

Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme

Auteur:    

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2007

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Abstract

Ik weet niet of u thuis zo’n stapel nog-te-lezen heeft. Een bergje interessante artikelen, boeken en dvd’s die u nog moet lezen en/of zien, maar het komt er even niet van. Op mijn stapel lag al een tijdje het boek Geef me de 5. Totdat een moeder me attendeerde op ‘eindelijk een goed leesbaar en praktisch boek over autisme’. Ze vertelde dat ze haar zoon met PDD-NOS veel beter was gaan begrijpen toen zij Geef me de 5 had gelezen. Hupla, boek van de stapel, even een avondje geen tv kijken en gewoon lezen. En na die avond had ik spijt. Spijt dat ik het boek al niet veel eerder van de stapel had genomen!
Colette de Bruin
MEE Oost Gelderland
Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgave, 2004
ISBN 90-75129-64-5
192 blz.
Prijs: € 37,50
Ik weet niet of u thuis zo’n stapel nog-te-lezen heeft. Een bergje interessante artikelen, boeken en dvd’s die u nog moet lezen en/of zien, maar het komt er even niet van. Op mijn stapel lag al een tijdje het boek Geef me de 5. Totdat een moeder me attendeerde op ‘eindelijk een goed leesbaar en praktisch boek over autisme’. Ze vertelde dat ze haar zoon met PDD-NOS veel beter was gaan begrijpen toen zij Geef me de 5 had gelezen. Hupla, boek van de stapel, even een avondje geen tv kijken en gewoon lezen. En na die avond had ik spijt. Spijt dat ik het boek al niet veel eerder van de stapel had genomen!
Collete de Bruin legt in duidelijke taal uit hoe autisten mogelijk kunnen denken. Ze weet heel overtuigend te brengen dat omgaan met autisten juist dan soepel verloopt, als u leert denken zoals zij. Vanuit drie theoretische kaders wordt het autistisch brein belicht. Centrale coherentie, executief functioneren en de theory of mind hebben alle drie hun invloed op het denken van een autist. Zo kan iemand met autisme vaak geen samenhang ontdekken tussen allerlei details (centrale coherentie theorie), kan hij moeilijk plannen en ordenen (executief functioneren) en is het erg lastig om zich voor te stellen hoe anderen denken en doen (theory of mind). Het boek staat vol praktische voorbeelden hoe problemen van alledag opgelost kunnen worden. Alle oplossingen zijn rijkelijk voorzien van picto’s.
Als een soort toetje zit er bij het boek een dvd. Er staan te downloaden picto’s op. Bovendien worden diverse begrippen, zoals gedragskenmerken van de stoornis, geïllustreerd met videofragmenten uit de praktijk.
Heeft u dat nou ook, een stapel met nog te lezen artikelen? Wees dapper en haal er iets van af. Lees het en laat ons weten wat u ervan vond!
Anneke Eenhoorn, psycholoog/psychotherapeut
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

Kind & Adolescent Praktijk

Het vakblad Kind en Adolescent Praktijk biedt informatie die direct aansluit bij de dagelijkse praktijk van diagnostiek, behandeling en begeleiding. Kind en Adolescent Praktijk biedt ook een forum voor een kritische beschouwing van die dagelijkse praktijk en voor discussie over onderwerpen waarmee de professional te maken hebben.

BSL Academy Social Work GGZ

BSL Academy Accare GGZ collective

Metagegevens
Titel
Geef me de 5
Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme
Auteur
   
Publicatiedatum
01-09-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2007
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059663

Andere artikelen Uitgave 3/2007

Kind & Adolescent Praktijk 3/2007 Naar de uitgave