Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Gedragstherapie bij adolescenten

Auteur : Prof. dr. E. de Haan

Gepubliceerd in: Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Adolescenten zijn geen kinderen meer en nog geen volwassenen. Zij kunnen specifieke problemen hebben en daarvoor is een specifieke benadering nodig. Hoewel dit alom onderkend wordt, is er toch weinig onderzoek specifiek gericht op adolescenten. Er is een aantal (niet op onderzoek gebaseerde) basisuitgangspunten te formuleren. De therapeut respecteert de toenemende autonomie van de adolescent. Dit wordt weerspiegeld in de manier van omgaan met de adolescent, het vaststellen van de behandeldoelen en het omgaan met therapie(on)trouw. Ook de keuze van technieken is van belang, met name die om de adolescent te helpen zich aan behandelafspraken te houden. Interventies via de computer of mobiele telefoon zullen vooral adolescenten aanspreken. Nieuwe ontwikkelingen op dit gebied zijn e-health interventies, waaronder Cognitive Bias Modification. Ouders worden altijd bij de behandeling betrokken, maar anders dan bij jongere kinderen, heeft de adolescent een belangrijke stem in de manier waarop dit gebeurt.
Literatuur
go back to reference Belsher, G., & Wilkes, T. C. R. (1994). Ten key principles of adolescent cognitive therapy. In T. C. R. Wilkes, G. Belsher, A. J. Rush, E. Frank & Associates (Eds.), Cognitive therapy for depressed adolescents. New York: The Guilford Press. Belsher, G., & Wilkes, T. C. R. (1994). Ten key principles of adolescent cognitive therapy. In T. C. R. Wilkes, G. Belsher, A. J. Rush, E. Frank & Associates (Eds.), Cognitive therapy for depressed adolescents. New York: The Guilford Press.
go back to reference Bolton, D., & Turner, T. (1984). Obsessive-compulsive neurosis with conduct disorder in adolescence: A report of two cases. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 133–139.CrossRefPubMed Bolton, D., & Turner, T. (1984). Obsessive-compulsive neurosis with conduct disorder in adolescence: A report of two cases. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 133–139.CrossRefPubMed
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, 1. Amsterdam: Boom. Braet, C., & Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, 1. Amsterdam: Boom.
go back to reference Braet, C., & Bögels, S. (2014). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, 2. Amsterdam: Boom. Braet, C., & Bögels, S. (2014). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten, 2. Amsterdam: Boom.
go back to reference Cristea, I. A., Mogoase, C., David, D., & Cuijpers, P. (2015). Practitioner review: Cognitive bias modification for mental health problems in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56, 723–734.CrossRefPubMed Cristea, I. A., Mogoase, C., David, D., & Cuijpers, P. (2015). Practitioner review: Cognitive bias modification for mental health problems in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56, 723–734.CrossRefPubMed
go back to reference Dekovic, M., Noom, M. J., & Meeus, W. (1997). Verwachtingen van jongeren en ouders over ontwikkelingstaken in de adolescentiefase. Kind en Adolescent, 18, 114–126.CrossRef Dekovic, M., Noom, M. J., & Meeus, W. (1997). Verwachtingen van jongeren en ouders over ontwikkelingstaken in de adolescentiefase. Kind en Adolescent, 18, 114–126.CrossRef
go back to reference Haan, E. de, & Akkermans, M. (1989). Een adolescent met een dwangneurose. Directieve Therapie, 9, 212–227. Haan, E. de, & Akkermans, M. (1989). Een adolescent met een dwangneurose. Directieve Therapie, 9, 212–227.
go back to reference Haan, E. de, Hoogduin, K., & Jong, P de. (1985). Geleidelijke exposure bij fobische klachten. Kwartaalschrift voor Directieve Therapie en Hypnose, 5, 216–227. Haan, E. de, Hoogduin, K., & Jong, P de. (1985). Geleidelijke exposure bij fobische klachten. Kwartaalschrift voor Directieve Therapie en Hypnose, 5, 216–227.
go back to reference Hanna, F. J., Hanna, C. A., & Keys, S. G. (1999). Fifty strategies for couseling defiant, agressieve adolescents: Reaching, accepting and relating. Journal of Consulting & Development, 77, 395–404.CrossRef Hanna, F. J., Hanna, C. A., & Keys, S. G. (1999). Fifty strategies for couseling defiant, agressieve adolescents: Reaching, accepting and relating. Journal of Consulting & Development, 77, 395–404.CrossRef
go back to reference Hollis, C., Falconer, C. J., Martin, J. L., Whittington, C., Stockton, S., Glazebrook, C., et al. (2017). Annual research review: Digital health interventions for children and young people with mental health problems – a systematic and meta-review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(4), 474–503.CrossRefPubMed Hollis, C., Falconer, C. J., Martin, J. L., Whittington, C., Stockton, S., Glazebrook, C., et al. (2017). Annual research review: Digital health interventions for children and young people with mental health problems – a systematic and meta-review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(4), 474–503.CrossRefPubMed
go back to reference Holmbeck, G. N., O’Mahar, K., Abad, M., Colder, C., & Updegrove, A. (2006). Cognitive-behavioral therapy with adolescents. In P. C. Kendall (Red.), Child and Adolescent Therapy. New York: Guilford Press. Holmbeck, G. N., O’Mahar, K., Abad, M., Colder, C., & Updegrove, A. (2006). Cognitive-behavioral therapy with adolescents. In P. C. Kendall (Red.), Child and Adolescent Therapy. New York: Guilford Press.
go back to reference Murphy, R., & Hutton, P. (2017). Practioner review: Therapist variability, patient-reported therapeutic alliance, and clinical outcomes in adolescents undergoing mental health treatment- a systematic reviw and meta-analysis. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. https://doi.org/10.1111/jcpp.12767. Murphy, R., & Hutton, P. (2017). Practioner review: Therapist variability, patient-reported therapeutic alliance, and clinical outcomes in adolescents undergoing mental health treatment- a systematic reviw and meta-analysis. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. https://​doi.​org/​10.​1111/​jcpp.​12767.
go back to reference Ormel, J., Raven, D., Oort, F. van, & Hartman, C. A. (2014). Mental health in Dutch adolescents: A TRAILS report on prevalence, severity, age of onset, continuity and comorbidity of DSM disorders. Psychological Medicine, 45, 345–360. Ormel, J., Raven, D., Oort, F. van, & Hartman, C. A. (2014). Mental health in Dutch adolescents: A TRAILS report on prevalence, severity, age of onset, continuity and comorbidity of DSM disorders. Psychological Medicine, 45, 345–360.
go back to reference Patrick, H., & Williams, G. C. (2012). Self-determination theory: Its application to health behavior and conplementary with motivational interviewing. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(18), 1–12. Patrick, H., & Williams, G. C. (2012). Self-determination theory: Its application to health behavior and conplementary with motivational interviewing. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(18), 1–12.
go back to reference Ross, R. R., & Gendreau, P. (1980). Effective correctional treatment. Scarborough (Ontario, Canada): Butterworth. Ross, R. R., & Gendreau, P. (1980). Effective correctional treatment. Scarborough (Ontario, Canada): Butterworth.
go back to reference Salemink, E., & Wiers, R. W. (2011). Modifying threat-related interpretive bias in adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 39(7), 967–976.CrossRefPubMedPubMedCentral Salemink, E., & Wiers, R. W. (2011). Modifying threat-related interpretive bias in adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 39(7), 967–976.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Shirk, S. R. (1999). Developmental therapy. In W. K. Silverman & T. H. Ollendick (Eds.), Developmental issues in the clinical treatment of children. Boston: Allyn & Bacon. Shirk, S. R. (1999). Developmental therapy. In W. K. Silverman & T. H. Ollendick (Eds.), Developmental issues in the clinical treatment of children. Boston: Allyn & Bacon.
go back to reference Vansteenkiste, M., & Sheldon, K. M. (2006). ‘There’s nothing more practical than a good theory’: Integrating motivational interviewing and self-determination theory. British Journal of Clinical Psychology, 45, 63–82.CrossRefPubMed Vansteenkiste, M., & Sheldon, K. M. (2006). ‘There’s nothing more practical than a good theory’: Integrating motivational interviewing and self-determination theory. British Journal of Clinical Psychology, 45, 63–82.CrossRefPubMed
go back to reference Verstuyf, J., & Vansteenkiste, M. (2008). Willen versus moeten: De invloed van motivatie op het therapeutische proces. Agora, 24, 7–22. Verstuyf, J., & Vansteenkiste, M. (2008). Willen versus moeten: De invloed van motivatie op het therapeutische proces. Agora, 24, 7–22.
go back to reference Weisz, J. R., & Hawley, K. M. (2002). Developmental factors in the treatment of adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 21–43.CrossRefPubMed Weisz, J. R., & Hawley, K. M. (2002). Developmental factors in the treatment of adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 21–43.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Gedragstherapie bij adolescenten
Auteur
Prof. dr. E. de Haan
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1972-5_9