Skip to main content
main-content
Top

26-02-2014 | Nieuws

Gebroken diensten niet populair bij verpleegkundigen

De helft van de zorgverleners in de thuiszorg draait gebroken diensten. Daar zijn ze vaak niet blij mee. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel in vakblad TvZ onder 267 verpleegkundigen en verzorgenden uit de thuiszorg.

Verzorgenden in de thuiszorg draaien meer gebroken diensten (57 procent) dan verpleegkundigen (39 procent). Een groot deel van hen is negatief over de gebroken diensten. Ze vinden gebroken diensten belastend. “Het zijn misschien maar een paar uur 's ochtends en dan nog een paar uur aan het eind van de middag, maar dan is het net of je één hele lange dag heb gewerkt”, stellen ze.

Verpleegkundigen en verzorgenden die gebroken diensten draaien, hebben ook meer moeite om werk en privé te combineren, blijkt uit hetzelfde Nivel-onderzoek.  

Thuiszorginstellingen plannen veel gebroken diensten, omdat het voor cliënten prettig is om ’s ochtends en ’s avonds dezelfde zorgverlener te zien. Volgens de CAO mag het ook, zolang er voor en na de onderbreking maar minimaal twee uur aaneen gewerkt kan worden.


Auteur(s): Jaap Meijers

Onze productaanbevelingen

BSL BijZijn XL

Vandaag leren wat u morgen in de praktijk wilt brengen. In BSL BijZijn XL vindt u alles wat u als professioneel verpleegkundige of verzorgende nodig heeft om uw kennis up-to-date te houden: een tijdschrift met actuele vakinformatie, online toegang tot de praktijkgerichte vakinformatie van het tijdschrift, online nieuws én geaccrediteerde online kennistoetsen.