Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2011

01-02-2011 | Forum

Gebrek aan aandacht voor cultuur binnen het gezondheidsgerelateerde onderwijs

Auteurs: Minne Bakker, Hanneke Felten, Dr. Katja van Vliet

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De gezondheidszorg in Nederland is met de komst van de marktwerking meer gestandaardiseerd en geprotocolliseerd 1 Deze standaarden en protocollen hoeven geen probleem te zijn, mits ze gebruikt worden als richtlijnen en behandelaren ervan af durven te wijken. De standaarden zijn namelijk vaak in zekere mate gebaseerd op generaliserende statements voor de ‘gemiddelde populatie’. Daardoor ontvangen groepen die afwijken van dit ‘gemiddelde’, zoals allochtone Nederlanders (noot a), soms niet de zorg die voldoet aan hun behoeften. Voorwaarde voor een goede behandeling is dat behandelaren en hulpverleners weten hoe ze rekening kunnen houden met interculturele verschillen. Dit lijkt nu nog niet altijd gegarandeerd. De kern van dit probleem ligt in de complexe samenhang tussen politiek, maatschappij en onderwijs. In de huidige situatie ontbreekt er kennis en aandacht binnen het gezondheidsgerelateerde onderwijs, waardoor nieuwe behandelaren onvoldoende voorbereid worden op de realiteit van de praktijk.
Literatuur
1.
go back to reference Manna D. Standardisation in a multi-ethnic world: a paradox? Proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam, 2006 Manna D. Standardisation in a multi-ethnic world: a paradox? Proefschrift. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam, 2006
2.
go back to reference Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ). Interculturalisatie van de gezondheidszorg: advies uitgebracht door de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zoetermeer: RVZ, 2000 Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ). Interculturalisatie van de gezondheidszorg: advies uitgebracht door de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zoetermeer: RVZ, 2000
4.
go back to reference Boomkens R. Topkitsch en slow science. Kritiek van de academische rede. Amsterdam: Van Gennep, 2008 Boomkens R. Topkitsch en slow science. Kritiek van de academische rede. Amsterdam: Van Gennep, 2008
5.
go back to reference Lorenz C (red). If you're so smart, why aren't you rich? Universiteit, markt & management. Amsterdam: Boom, 2008 Lorenz C (red). If you're so smart, why aren't you rich? Universiteit, markt & management. Amsterdam: Boom, 2008
6.
go back to reference Seeleman C, Suurmond J, Stronks K. Een arts van de wereld. Etnische diversiteit in de medische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2005 Seeleman C, Suurmond J, Stronks K. Een arts van de wereld. Etnische diversiteit in de medische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2005
7.
go back to reference Berkum M van, Smulders E. Migranten, preventie en gezondheidszorg. Utrecht: Stichting Pharos, 2010 Berkum M van, Smulders E. Migranten, preventie en gezondheidszorg. Utrecht: Stichting Pharos, 2010
Metagegevens
Titel
Gebrek aan aandacht voor cultuur binnen het gezondheidsgerelateerde onderwijs
Auteurs
Minne Bakker
Hanneke Felten
Dr. Katja van Vliet
Publicatiedatum
01-02-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-011-0032-2

Andere artikelen Uitgave 2/2011

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2011 Naar de uitgave