Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-02-2011 | Forum

Gebrek aan aandacht voor cultuur binnen het gezondheidsgerelateerde onderwijs

Auteurs: Minne Bakker, Hanneke Felten, Dr. Katja van Vliet

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 2/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De gezondheidszorg in Nederland is met de komst van de marktwerking meer gestandaardiseerd en geprotocolliseerd 1 Deze standaarden en protocollen hoeven geen probleem te zijn, mits ze gebruikt worden als richtlijnen en behandelaren ervan af durven te wijken. De standaarden zijn namelijk vaak in zekere mate gebaseerd op generaliserende statements voor de ‘gemiddelde populatie’. Daardoor ontvangen groepen die afwijken van dit ‘gemiddelde’, zoals allochtone Nederlanders (noot a), soms niet de zorg die voldoet aan hun behoeften. Voorwaarde voor een goede behandeling is dat behandelaren en hulpverleners weten hoe ze rekening kunnen houden met interculturele verschillen. Dit lijkt nu nog niet altijd gegarandeerd. De kern van dit probleem ligt in de complexe samenhang tussen politiek, maatschappij en onderwijs. In de huidige situatie ontbreekt er kennis en aandacht binnen het gezondheidsgerelateerde onderwijs, waardoor nieuwe behandelaren onvoldoende voorbereid worden op de realiteit van de praktijk.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Gebrek aan aandacht voor cultuur binnen het gezondheidsgerelateerde onderwijs
Auteurs
Minne Bakker
Hanneke Felten
Dr. Katja van Vliet
Publicatiedatum
01-02-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 2/2011
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-011-0032-2