Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2009 | Original Paper | Uitgave 3/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2009

Gastrointestinal Symptoms in a Sample of Children with Pervasive Developmental Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2009
Auteurs:
Roumen N. Nikolov, Karen E. Bearss, Jelle Lettinga, Craig Erickson, Maria Rodowski, Michael G. Aman, James T. McCracken, Christopher J. McDougle, Elaine Tierney, Benedetto Vitiello, L. Eugene Arnold, Bhavik Shah, David J. Posey, Louise Ritz, Lawrence Scahill

Abstract

Objective To evaluate gastrointestinal (GI) problems in a large, well-characterized sample of children with pervasive developmental disorders (PDDs). Methods One hundred seventy two children entering one of two trials conducted by the Research Units on Pediatric Psychopharmacology (RUPP) Autism Network were assessed comprehensively prior to starting treatment and classified with regard to GI symptoms. Results Thirty nine (22.7%) were positive for GI problems, primarily constipation and diarrhea. Those with GI problems were no different from subjects without GI problems in demographic characteristics, measures of adaptive functioning, or autism symptom severity. Compared to children without GI problems, those with GI problems showed greater symptom severity on measures of irritability, anxiety, and social withdrawal. Those with GI problems were also less likely to respond to treatment.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2009 Naar de uitgave