Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

15-09-2015 | Artikel

Gamen in revalidatie voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel

Auteurs: Arend J. de Kloet, Floor A.L. van den Berg, Monique A.M. Berger, Inge M.A.J. Verhoeven, Klaasjan van Haastrecht

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 5/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Mensen die als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) door een ongeval, een beroerte (cerebrovasculair accident (CVA), hersenbloeding of herseninfarct) of een andere hersenaandoening, een onomkeerbare breuk in hun functioneren en een verminderde participatie en kwaliteit van leven ervaren, moeten eerder geleerde en beheerste vaardigheden opnieuw of anders leren. Recente onderzoeken laten zien dat gamen veelbelovend lijkt, naast en na een reguliere behandeling. Motivatie, succeservaringen en plezier gaan hierbij hand in hand. Patiënten vinden de games aantrekkelijk om te spelen en afwisselend. Daarbij geven de games het gevoel dat je jezelf traint en dat dit ook werkelijk helpt. Professionals (revalidatieartsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, bewegingsagogen, psychologen en maatschappelijk werkers) geven eveneens aan dat zij behoefte hebben aan behandelprogramma’s die inspirerend zijn en de therapietrouw vergroten, die efficiënt en effectief zijn en die thuis gedaan kunnen worden. Door het overweldigende en snel groeiende aanbod van e-healthtoepassingen is het maken van een onderbouwde en passende keuze door de professional echter nauwelijks mogelijk. Het lectoraat Revalidatie van Sophia Revalidatie en De Haagse Hogeschool hebben daarom de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar toepassingsmogelijkheden van onder andere gamen. In dit artikel worden de belangrijkste ervaringen met motorisch en cognitief gamen beschreven.
Literatuur
2.
go back to reference Galvin J, Froude EH, McAleer J. Children’s participation in home, school and community life after acquired brain injury. Austr Occ Ther J. 2010;57:118–26.CrossRef Galvin J, Froude EH, McAleer J. Children’s participation in home, school and community life after acquired brain injury. Austr Occ Ther J. 2010;57:118–26.CrossRef
4.
go back to reference Kloet AJ de, Berger MAM, Verhoeven IMAJ, Stein Callenfels K van, Vliet Vlieland TPM. Gaming supports youth with acquired brain injury? A pilot study. Brain Inj. 2012;26:1021–9.CrossRefPubMed Kloet AJ de, Berger MAM, Verhoeven IMAJ, Stein Callenfels K van, Vliet Vlieland TPM. Gaming supports youth with acquired brain injury? A pilot study. Brain Inj. 2012;26:1021–9.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Schmidt P, OÇonnor LA. Cognitive perspective on technology enhanced learning in medical training: great opportunities, pitfalls and challenges. Med Teach. 2011;33:291–6.CrossRefPubMed Schmidt P, OÇonnor LA. Cognitive perspective on technology enhanced learning in medical training: great opportunities, pitfalls and challenges. Med Teach. 2011;33:291–6.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Saposnik G, Levin M, for the Stroke Outcome Research Canada (SORCan) Working Group. Virtual reality in stroke rehabilitation: a meta-analysis and implications for clinicians. Stroke 2011;42:1380–6.CrossRefPubMed Saposnik G, Levin M, for the Stroke Outcome Research Canada (SORCan) Working Group. Virtual reality in stroke rehabilitation: a meta-analysis and implications for clinicians. Stroke 2011;42:1380–6.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Laver KE, George S, Thomas S, Deutsch JE, Crotty M. Virtual reality for stroke rehabilitation. Cochrane Database Syst Rev. 2011;7(9):CD008349. Laver KE, George S, Thomas S, Deutsch JE, Crotty M. Virtual reality for stroke rehabilitation. Cochrane Database Syst Rev. 2011;7(9):CD008349.
8.
go back to reference Westerberg H, Klingberg T. Changes in cortical activity after training of working memory – a single-subject analysis. Phys Behav. 2007;92:186–92.CrossRef Westerberg H, Klingberg T. Changes in cortical activity after training of working memory – a single-subject analysis. Phys Behav. 2007;92:186–92.CrossRef
9.
go back to reference Flavia M, Stampatori C, Zanotti D, Parrinello G, Capra R. Efficacy and specificity of intensive cognitive rehabilitation of attention and executive functions in multiple sclerosis. J Neurol Sci. 2010;288:101–5.CrossRefPubMed Flavia M, Stampatori C, Zanotti D, Parrinello G, Capra R. Efficacy and specificity of intensive cognitive rehabilitation of attention and executive functions in multiple sclerosis. J Neurol Sci. 2010;288:101–5.CrossRefPubMed
10.
go back to reference Lundqvist A, Grunström K, Samuelsson K, Rönnberg J. Computerized training of WM in a group of patients suffering from acquired brain injury. Brain Inj. 2010;24:1173–83.CrossRefPubMed Lundqvist A, Grunström K, Samuelsson K, Rönnberg J. Computerized training of WM in a group of patients suffering from acquired brain injury. Brain Inj. 2010;24:1173–83.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Finn M, McDonald S. Computerised cognitive training for older persons with mild cognitive impairment: a pilot study using a randomised controlled trial design. Brain Impair. 2011;12:187–99.CrossRef Finn M, McDonald S. Computerised cognitive training for older persons with mild cognitive impairment: a pilot study using a randomised controlled trial design. Brain Impair. 2011;12:187–99.CrossRef
Metagegevens
Titel
Gamen in revalidatie voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel
Auteurs
Arend J. de Kloet
Floor A.L. van den Berg
Monique A.M. Berger
Inge M.A.J. Verhoeven
Klaasjan van Haastrecht
Publicatiedatum
15-09-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 5/2015
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-015-0100-5