15-09-2015 | Artikel
Gamen in revalidatie voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel
Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 5/2015
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Mensen die als gevolg van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) door een ongeval, een beroerte (cerebrovasculair accident (CVA), hersenbloeding of herseninfarct) of een andere hersenaandoening, een onomkeerbare breuk in hun functioneren en een verminderde participatie en kwaliteit van leven ervaren, moeten eerder geleerde en beheerste vaardigheden opnieuw of anders leren. Recente onderzoeken laten zien dat gamen veelbelovend lijkt, naast en na een reguliere behandeling. Motivatie, succeservaringen en plezier gaan hierbij hand in hand. Patiënten vinden de games aantrekkelijk om te spelen en afwisselend. Daarbij geven de games het gevoel dat je jezelf traint en dat dit ook werkelijk helpt. Professionals (revalidatieartsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, bewegingsagogen, psychologen en maatschappelijk werkers) geven eveneens aan dat zij behoefte hebben aan behandelprogramma’s die inspirerend zijn en de therapietrouw vergroten, die efficiënt en effectief zijn en die thuis gedaan kunnen worden. Door het overweldigende en snel groeiende aanbod van e-healthtoepassingen is het maken van een onderbouwde en passende keuze door de professional echter nauwelijks mogelijk. Het lectoraat Revalidatie van Sophia Revalidatie en De Haagse Hogeschool hebben daarom de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar toepassingsmogelijkheden van onder andere gamen. In dit artikel worden de belangrijkste ervaringen met motorisch en cognitief gamen beschreven.