Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2011 | Column

Functioneringsgesprek

Auteur: Hugo van der Wedden

Gepubliceerd in: Bijzijn | Uitgave 7-8/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In de gezondheidszorg is het functioneringsgesprek doorgaans een lastige horde. Afdelingshoofden vinden het traditioneel moeilijk hun waardering uit te spreken, waardoor kritiek al snel het gesprek domineert. Gebrek aan waardering maakt dat medewerkers tijdens het toch al beladen gesprek zich zeer ongemakkelijk kunnen voelen. Ze schieten in de verdediging in plaats van open te staan voor goed bedoelde feedback. Zodoende levert het functioneringsgesprek niet altijd een maximaal resultaat op. In tegendeel zelfs, je hoort vaak genoeg dat het jaarlijks terugkerende ritueel tot ruzies leidt die de arbeidsrelatie voorgoed verstoren. Toen ik onlangs een e-mailtje van mijn afdelingshoofd opende, moest ik dan ook even slikken. ‘Beste Hugo, bij deze nodig ik je uit voor het jaarlijkse functioneringsgesprek’. Zal ik alleen maar kritiek krijgen? Zullen er onverwachte zaken aan de orde komen? Ik was er toch wel zenuwachtig voor. …
Metagegevens
Titel
Functioneringsgesprek
Auteur
Hugo van der Wedden
Publicatiedatum
01-09-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijzijn / Uitgave 7-8/2011
Print ISSN: 1871-7268
Elektronisch ISSN: 1876-4924
DOI
https://doi.org/10.1007/s12415-011-0218-6