Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Functioneel oefenen en motorisch leren

Auteur : Frans van der Brugge

Gepubliceerd in: Neurorevalidatie bij centraal neurologische aandoeningen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Motorisch leren is het verwerven van een motorische vaardigheid (Nijhuis-van der Sanden 2006) op een voor het individu kenmerkende manier. In de praktijk hebben paramedici vaak een eigen stijl van werken en gebruiken deze om de patiënt vaardigheden aan te leren. Het is echter effectiever de werkwijze aan te passen aan het motorisch leergedrag van de patiënt. Bewust aansluiten bij de specifieke leerstijl van de patiënt en zijn specifieke symptomatologie geeft meer leerrendement. Bij patiënten met CNA is frequent sprake van informatieverwerkingsproblemen ten aanzien van bijvoorbeeld auditieve prikkels, waarnemingsproblemen en gevoelsstoornissen. Via onderzoek kan men achterhalen welk feedbacksysteem nog intact is. Binnen de leerstrategie een appel doen op de intacte feedbacksystemen ter compensatie van het verstoorde feedbacksysteem, draagt bij aan de effectiviteit met betrekking tot het (her)leren van een motorische vaardigheid.
Metagegevens
Titel
Functioneel oefenen en motorisch leren
Auteur
Frans van der Brugge
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1011-1_10