Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2008 | Uitgave 5/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2008

Friendships with Peers Who are Low or High in Aggression as Moderators of the Link between Peer Victimization and Declines in Academic Functioning

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 5/2008
Auteurs:
David Schwartz, Andrea Hopmeyer Gorman, Kenneth A. Dodge, Gregory S. Pettit, John E. Bates

Abstract

This paper reports two prospective investigations of the role of friendship in the relation between peer victimization and grade point averages (GPA). Study 1 included 199 children (105 boys, 94 girls; mean age of 9.1 years) and Study 2 included 310 children (151 boys, 159 girls; mean age of 8.5 years). These children were followed for two school years. In both projects, we assessed aggression, victimization, and friendship with a peer nomination inventory, and we obtained children's GPAs from a review of school records. Peer victimization was associated with academic declines only when children had either a high number of friends who were above the classroom mean on aggression or a low number of friends who were below the classroom mean on aggression. These results highlight the importance of aggression levels among friends for the academic adjustment of victimized children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 5/2008 Naar de uitgave