Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-05-2019 | Uitgave 3/2019

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2019

Friendship Quality Moderates the Relation between Maternal Anxiety and Trajectories of Adolescent Internalizing Symptoms

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 3/2019
Auteurs:
Mazneen Havewala, Julia W. Felton, Carl W. Lejuez
Belangrijke opmerkingen

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

The current study examined the moderating role of friendship quality on the relation between maternal anxiety and internalizing symptoms in a 3-year prospective study of adolescent development. Participants included 177 adolescents (Mage = 16.05, SDage = 0.91) and their mothers. Mothers reported their own levels of anxiety; youth completed self-reports of internalizing symptoms and friendship quality. Positive friendship quality moderated the relation between maternal anxiety and initial levels of internalizing symptoms. Maternal anxiety was associated with steeper increases in internalizing symptoms over time, but only for those with greater negative peer interactions. Findings underscore the important role of both parental and peer relationships in the development of internalizing symptoms and highlight specific avenues for clinical interventions.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2019

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2019 Naar de uitgave