Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2015

01-02-2015 | Spectrum

Flipping the consult

Auteurs: Wilma Otten, Olivier Blanson Henkemans, Pepijn van Empelen

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 2/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Bij digitaal onderwijs wordt gesproken over “flipping the classroom” als ideaal. Hierin leren leerlingen thuis via digitale ondersteuning zoals instructie video’s (i.p.v. klassikale uitleg door de docent), terwijl in de klas de tijd gebruikt wordt voor vragen, individuele aandacht, verdiepende en activerende opdrachten en interactie (in plaats van huiswerk thuis). Een docent wordt meer coach dan instructeur. Is “flipping the consult” het ideaal van digitale zorg? De NPCF geeft al aan dat de verhouding tussen arts en patiënt verandert in de spreekkamer door toegenomen autonomie en digitale hulpmiddelen. Echter, de eHealth-monitor 2014 1 beschrijft dat het gebruik van eHealth toeneemt, maar beperkt is. Voor een “omgedraaid consult” zal aan verschillende voorwaarden voldaan moeten worden. Hieronder noemen we er enkele.
Literatuur
1.
go back to reference Krijgsman J, Peeters J, Burghouts A et al. Op naar meerwaarde! eHealth-monitor 2014. Den Haag/Utrecht, Nictiz/NIVEL, 2014. Krijgsman J, Peeters J, Burghouts A et al. Op naar meerwaarde! eHealth-monitor 2014. Den Haag/Utrecht, Nictiz/NIVEL, 2014.
2.
go back to reference Crutzen R, Kohl L, Vries N de. Kennissynthese online preventie.Maastricht, Universiteit Maastricht, 2013. Crutzen R, Kohl L, Vries N de. Kennissynthese online preventie.Maastricht, Universiteit Maastricht, 2013.
Metagegevens
Titel
Flipping the consult
Auteurs
Wilma Otten
Olivier Blanson Henkemans
Pepijn van Empelen
Publicatiedatum
01-02-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 2/2015
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-015-0019-5

Andere artikelen Uitgave 2/2015

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 2/2015 Naar de uitgave