Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2011

01-08-2011 | Opmerkelijk

Flexibele programma-integriteit

Auteur: Prof. dr. Tom van Yperen

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

De brede invoering van goed beschreven, theoretisch onderbouwde en empirisch getoetste interventies levert een belangrijke bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de effectiviteit van de jeugdzorg. Bij die invoering stuiten programma-ontwikkelaars en onderzoekers regelmatig op een belangrijk probleem: praktijkwerkers passen de instructies aan die in de handleidingen, trainingen en supervisie voor de uitvoering van de interventie worden gegeven. Zij doen dat onder het moto dat zij tegemoet willen komen aan de specifieke situatie van de cliënten. Het profiel van deze cliënten is immers in meer of mindere mate vergelijkbaar met de voor de interventie gespecificeerde doelgroep. Dat brengt hen ertoe de instructies in meer of mindere mate toe te passen. Zij geven vaak aan dat flexibiliteit noodzakelijk is voor goede hulpverlening. Programma-ontwikkelaars en onderzoekers pleiten daarentegen onder het motto van programma-integriteit voor een strikte selectie van de doelgroep en een getrouwe toepassing van de instructies. Hun argument daarbij is dat dit moet voorkomen dat de aangetoonde werkzaamheid van de interventie verloren gaat. ‘Kom niet aan de interventie’ is daarbij de boodschap. Het belang van flexibiliteit dat de praktijkwerkers benadrukken en de noodzaak van integriteit die programma-ontwikkelaars en onderzoekers aangeven is min of meer tegengesteld. Dat is dan ook een bron van irritaties en verwijten over-en-weer. Programma-ontwikkelaars en onderzoekers laken niet zelden de aanpak van praktijkwerkers. Praktijkwerkers geven aan dat de andere partij makkelijk praten heeft: bij een strikte toepassing van de doelgoepselectie en de instructies zitten zij maar mooi met de groep cliënten die daar net niet bij past. …
Literatuur
go back to reference Mazzucchelli, T. G. & Sanders, M. S. (2010). Facilitating practioner flexibility within an empirically supported intervention: lessons from a system of parenting support. Clinical Psychology Science and Practice, 17, 238–252.CrossRef Mazzucchelli, T. G. & Sanders, M. S. (2010). Facilitating practioner flexibility within an empirically supported intervention: lessons from a system of parenting support. Clinical Psychology Science and Practice, 17, 238–252.CrossRef
Metagegevens
Titel
Flexibele programma-integriteit
Auteur
Prof. dr. Tom van Yperen
Publicatiedatum
01-08-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2011
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-011-0018-5

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Kind en adolescent 3/2011 Naar de uitgave

Opmerkelijk

DSM5.org!

Boeken

Boeken