Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

13-01-2016 | Empirical Research | Uitgave 7/2016

Journal of Youth and Adolescence 7/2016

Filling Gaps in the Acculturation Gap-Distress Model: Heritage Cultural Maintenance and Adjustment in Mexican–American Families

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 7/2016
Auteurs:
Eva H. Telzer, Cynthia Yuen, Nancy Gonzales, Andrew J. Fuligni

Abstract

The acculturation gap-distress model purports that immigrant children acculturate faster than do their parents, resulting in an acculturation gap that leads to family and youth maladjustment. However, empirical support for the acculturation gap-distress model has been inconclusive. In the current study, 428 Mexican–American adolescents (50.2 % female) and their primary caregivers independently completed questionnaires assessing their levels of American and Mexican cultural orientation, family functioning, and youth adjustment. Contrary to the acculturation gap-distress model, acculturation gaps were not associated with poorer family or youth functioning. Rather, adolescents with higher levels of Mexican cultural orientations showed positive outcomes, regardless of their parents’ orientations to either American or Mexican cultures. Findings suggest that youths’ heritage cultural maintenance may be most important for their adjustment.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2016

Journal of Youth and Adolescence 7/2016 Naar de uitgave