Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Feedback

Auteur : Jan Remmerswaal

Gepubliceerd in: Begeleiden van groepen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de gebruikelijk betekenis is feedback een mededeling aan iemand, die hem informatie geeft over hoe zijn gedrag wordt waargenomen, begrepen en ervaren. De mate waarin feedback gegeven wordt en de effectiviteit ervan, worden sterk bepaald door de sfeer van vertrouwen in de groep en tussen de desbetreffende personen. We leggen de werking uit aan de hand van het Johari-venster en formuleren een aantal regels voor effectieve feedback. Maar feedback kan ook in breder perspectief gezien worden. Het begrip stamt uit de cybernetica en betekent daar teruggekoppelde informatie over de mate waarin een systeem zijn doelstellingen bereikt. Letterlijk betekent feedback dan ook terugvoeding, terugmelding of terugkoppeling. Het gaat om een proces van informatie die op zijn beginpunt terugkeert; een proces dat circulair verloopt. Het komt voor in alle levende systemen, organisaties en zelfregulerende apparatuur. Dit werken we uit naar groepen. Dit proces verloopt in vier fasen. We onderscheiden daarbij positieve en negatieve feedback. Wanneer het systeem zijn norm verandert, wordt de feedback positief genoemd. Wanneer het systeem zijn norm niet verandert, wordt de feedback negatief genoemd. De termen positief en negatief hebben hier dus een andere betekenis dan men gewend is. Dit wordt uitgebreid toegelicht.
Literatuur
go back to reference Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica. Amsterdam: Boom Nelissen. Remmerswaal, J. (2013). Handboek groepsdynamica. Amsterdam: Boom Nelissen.
Metagegevens
Titel
Feedback
Auteur
Jan Remmerswaal
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0725-8_10