Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Feedback geven en ontvangen

Auteurs : Marian Adriaansen, Josien Caris

Gepubliceerd in: Elementaire sociale vaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Feedback betekent letterlijk ‘terugkoppeling’. In situaties waarin je met anderen omgaat, wordt ermee bedoeld dat je de ander laat weten hoe je zijn boodschap interpreteert, welk effect die interpretatie op je heeft en wat je daarvan vindt. Wanneer iemand zich gedraagt op een manier die jij niet prettig vindt, kun je er nijdig om worden of de ander duidelijk maken dat zijn gedrag een ongewenst effect heeft en dat je liever zou zien dat hij zich anders gedroeg. Het effect op jezelf kan natuurlijk ook positief zijn, en dan is het ook de moeite waard om de ander dat te laten weten. Het resultaat van feedback is afhankelijk van de mate waarin de ander zich voor feedback openstelt, hoe hij deze in ontvangst neemt. De wijze waarop je feedback geeft, is van invloed op de bereidheid van de ander er positief op te reageren, er rekening mee te houden.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2009). Mondelinge feedback bij zelfstandig werken. Interactie tussen docenten en leerlingen in het VO. Utrecht: IVLOS en Afdeling Onderwijskunde, Universiteit Utrecht. Sol, Y. B., & Stokking, K. M. (2009). Mondelinge feedback bij zelfstandig werken. Interactie tussen docenten en leerlingen in het VO. Utrecht: IVLOS en Afdeling Onderwijskunde, Universiteit Utrecht.
go back to reference Koetsenruijter, R., & Van der Heide, W. (2014). Reflecteren. Handvatten voor verpleegkundigen. Amsterdam: Boom/Lemma. Koetsenruijter, R., & Van der Heide, W. (2014). Reflecteren. Handvatten voor verpleegkundigen. Amsterdam: Boom/Lemma.
go back to reference Korthagen, R. F. (2011). Werken van uit je kern. Amsterdam: Boom. Korthagen, R. F. (2011). Werken van uit je kern. Amsterdam: Boom.
go back to reference Luft, J., & Ingham, H. (1955). The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness. Proceedings of the western training laboratory in group development. Los Angeles: UCLA. Luft, J., & Ingham, H. (1955). The Johari window, a graphic model of interpersonal awareness. Proceedings of the western training laboratory in group development. Los Angeles: UCLA.
go back to reference Nijgh, L., & Van Tol, N. (2017). Leren reflecteren. Amsterdam: Boom. Nijgh, L., & Van Tol, N. (2017). Leren reflecteren. Amsterdam: Boom.
go back to reference Overbeeke, S. (2007). Een betere balans tussen voelen denken doen. Deventer: Kluwer. Overbeeke, S. (2007). Een betere balans tussen voelen denken doen. Deventer: Kluwer.
go back to reference Overbeeke, S. (2009). Beter communiceren met voelers denkers doeners. Deventer: Kluwer. Overbeeke, S. (2009). Beter communiceren met voelers denkers doeners. Deventer: Kluwer.
go back to reference Robbins, S. P., & Coulter, M. (2011). Management in sociaal-agogische beroepen. Amsterdam: Pearson Education. Robbins, S. P., & Coulter, M. (2011). Management in sociaal-agogische beroepen. Amsterdam: Pearson Education.
Metagegevens
Titel
Feedback geven en ontvangen
Auteurs
Marian Adriaansen
Josien Caris
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2463-7_9