Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

29-04-2015 | Original Article | Uitgave 5/2015

Cognitive Therapy and Research 5/2015

Fear of Negative Evaluation, Social Anxiety and Response to Positive and Negative Online Social Cues

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 5/2015
Auteurs:
Chandra L. Bautista, Debra A. Hope

Abstract

High social anxiety is associated with negative interpretations of social feedback, maladaptive attributions for success and failure, and excessive attention to internal and external threat cues. In the present study, 40 undergraduate participants with either high or low levels of social anxiety engaged in a series of social interactions with varying types of social feedback: negative, mixed-negative, mixed-positive, and positive. Given the increasing engagement in computer-mediated communication among individuals with high levels of social anxiety, these interactions took place via instant messaging software. Compared to participants with low social anxiety, participants with high social anxiety experienced more self-focused thoughts, negative thoughts, and state anxiety in response to increases in negative feedback. Participants with low social anxiety experienced fewer self-focused thoughts in response to increased negative feedback, resulting in a significant crossover interaction. Qualitative and quantitative differences regarding cognitive processes and computer-mediated communication among individuals with high and low social anxiety are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2015

Cognitive Therapy and Research 5/2015 Naar de uitgave