Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Fase 4: Afnemen en beoordelen

Auteur : Lia Bijkerk

Gepubliceerd in: Basis Kwalificatie Examinering in het hoger beroepsonderwijs

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt fase 4 van de toetscyclus verder uitgewerkt: het afnemen en beoordelen van toetsen. Tijdens de afname van een toets is een aantal factoren van invloed op de betrouwbaarheid en validiteit van de toetsresultaten. Ook is het belangrijk dat het voor iedereen duidelijk is wat wel en niet mag. Daarom besteden we aandacht aan een afnameprotocol, surveillantenprotocol en een fraudeprotocol.
Voor het beoordelen van kennistoetsen heb je een antwoordsleutel nodig als het gaat om gesloten multiplechoicevragen. Om vaardigheden in de praktijk te beoordelen is het vaak beter om met een checklist, beoordelingsmodel of rubric te werken.
Metagegevens
Titel
Fase 4: Afnemen en beoordelen
Auteur
Lia Bijkerk
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0933-7_9