Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

07-03-2020 | Original Paper | Uitgave 11/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2020

Family-Centered Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety in Very Young Children with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2020
Auteurs:
Katherine Driscoll, Michael Schonberg, Melanie Farkas Stark, Alice S. Carter, Dina Hirshfeld-Becker
Belangrijke opmerkingen

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

To address the paucity of cognitive-behavioral therapy (CBT) protocols available to treat anxiety in preschoolers with ASD, we piloted a family-centered CBT protocol in a series of 16 children aged 3–7 years with ASD and anxiety disorders and explored its feasibility and efficacy. Children were assessed at baseline, post-treatment (PT), and 4-month follow-up (FU) using diagnostic interviews and parent questionnaires. Fourteen children completed at least 10 sessions (mean 14). At PT, 81% were rated “very much-” or “much-improved” on the CGI-Anxiety. Children displayed significant decreases on clinician- and parent-rated anxiety, and improved family function and coping. Gains were maintained at FU. Parent–child CBT is feasible for young children with ASD plus anxiety that shows potential for similar efficacy as with neurotypical children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2020 Naar de uitgave