Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

30-08-2019 | Original Paper

Factor Structure of the Social Communication Questionnaire in Preschool Aged Autistic Children

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies
Auteurs:
Rachel Grove, Jessica Paynter, Annette Joosten, Giacomo Vivanti, Cheryl Dissanayake, Valsamma Eapen
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note: Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objectives

The Social Communication Questionnaire (SCQ) is a common screening tool for autism spectrum disorder. Given its wide use, as well as recent changes to diagnostic criteria for autism, there is a need to evaluate whether the SCQ maps onto the social communication and interaction, and repetitive behaviour and restricted interests domains specified in the revised criteria in DSM-5.

Methods

Participants included 294 preschool aged autistic children. Confirmatory factor analysis was implemented to evaluate the factor structure of the SCQ.

Results

None of the models evaluated provided an adequate fit to the data. However, the best fitting model mapped onto the previous DSM-IV diagnostic criteria for autism.

Conclusions

The SCQ does not align with the new DSM-5 domains. More research is needed to evaluate the factor structure of the SCQ in different populations of autistic children in order to determine its current validity as a screening tool.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel