Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2009 | Original Paper | Uitgave 5/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2009

Factor Analytic Study of Repetitive Behaviours in Young Children with Pervasive Developmental Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2009
Auteurs:
Erin L. Mooney, Kylie M. Gray, Bruce J. Tonge, Deborah J. Sweeney, John R. Taffe

Abstract

The aim of the current study was to investigate the manifestation of repetitive behaviour profiles in young children with a Pervasive Developmental Disorder. The sample consisted of 137 developmentally delayed children with a DSM-IV-TR Pervasive Developmental Disorder (PDD) and 61 developmentally delayed children without a PDD. An exploratory factor analytic investigation using 12 ADI-R repetitive behaviour items from parent report of children with a PDD reported the emergence of two factors. The first factor consisted of higher-level, “insistence on sameness” behaviours, and the second of lower-level, repetitive “sensory-motor” behaviours. This factor structure was also applicable to a more general group of young children with developmental delay, regardless of their diagnosis. Correlational analyses highlighted contrasting relationships between developmental variables and the different repetitive behaviour factors. These relationships were different for children with a PDD and those without a PDD. The findings have potential implications for the early assessment and diagnosis of PDDs in young children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2009 Naar de uitgave