2009 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Faciliteiten
Auteurs : Celine Schweizer, Jacqueline de Bruyn, Suzanne Haeyen, Bert Henskens, Henriette Visser, Marijke Rutten-Saris
Gepubliceerd in: Handboek beeldende therapie
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Jan van 5 jaar komt voor net eerst mee naar de beeldendthera-pieruimte. Het is de eerste van drie observaties. Verwachtingsvol loopt hij mee, maar een gesprekje zit er onderweg niet echt in. Spelende kinderen van een andere groep, de wind, dwarrelende bladeren, alles vraagt zijn aandacht. Ook binnen in het grote gebouw ziet hij van alles wat hij even aan wil raken. De route naar de ruimte verloopt zigzaggend via schilderijen, beletlampjes en koffieautomaten. Maar eenmaal zittend aan tafel luistert Jan stil naar een korte uitleg, terwijl zijn blik langs de gesloten kasten dwaalt. Als hij hoort dat hij de volgende keer een opdracht krijgt, maar nu zelf mag kiezen wat hij gaat doen, vraagt hij timide of hij nú geen opdracht kan krijgen: hij weet niets te verzinnen. Hij krijgt echter eerst een rondleiding langs de materialen. Vooral bij de houtbak, de gereedschapskast en dan bij de schopschijf leeft hij op. Jan weet wat hij wil: een kleitaart maken op de schopschijf en de volgende keer met hout een boot maken en nooit een opdracht krijgen!