Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2015 | Original Paper | Uitgave 5/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2015

Facial Structure Analysis Separates Autism Spectrum Disorders into Meaningful Clinical Subgroups

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2015
Auteurs:
Tayo Obafemi-Ajayi, Judith H. Miles, T. Nicole Takahashi, Wenchuan Qi, Kristina Aldridge, Minqi Zhang, Shi-Qing Xin, Ying He, Ye Duan
Belangrijke opmerkingen
Some preliminary result from this work is being presented as a poster presentation at the 2014 International Meeting for Autism Research (IMFAR) in Atlanta, Georgia, USA on May 14, 2014.

Abstract

Varied cluster analysis were applied to facial surface measurements from 62 prepubertal boys with essential autism to determine whether facial morphology constitutes viable biomarker for delineation of discrete Autism Spectrum Disorders (ASD) subgroups. Earlier study indicated utility of facial morphology for autism subgrouping (Aldridge et al. in Mol Autism 2(1):15, 2011). Geodesic distances between standardized facial landmarks were measured from three-dimensional stereo-photogrammetric images. Subjects were evaluated for autism-related symptoms, neurologic, cognitive, familial, and phenotypic variants. The most compact cluster is clinically characterized by severe ASD, significant cognitive impairment and language regression. This verifies utility of facially-based ASD subtypes and validates Aldridge et al.’s severe ASD subgroup, notwithstanding different techniques. It suggests that language regression may define a unique ASD subgroup with potential etiologic differences.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2015 Naar de uitgave