Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

14. Facetten van communicatie

Auteurs : Ellen van Aperloo, BN, Anneke Zijlstra

Gepubliceerd in: Leerboek ambulancezorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

We vormen ons oordeel over de ander op basis van stem, houding en gezichtsuitdrukking en reageren daarop. Lichaamstaal zegt veel meer dan intonatie en de gesproken taal zelf. Er is aandacht voor de verschillende communicatiestijlen en we geven aanwijzingen om je gespreksvaardigheden te verbeteren en af te stemmen op de verschillende omstandigheden. Je kunt een ander niet veranderen, maar je kunt wel kijken wat je zelf kunt doen om de communicatie gunstig te beïnvloeden, bijvoorbeeld door op een assertieve manier contact te maken. Er wordt uitleg gegeven over proactief versus reactief gedrag en het verschil tussen hogestatusgedrag en lagestatusgedrag. In een situatie met agressie staat veiligheid voorop. Er wordt beschreven hoe je omgaat met de verschillende vormen van agressie, zodat je een passende reactie kunt geven. En je leert hoe je grenzen kunt stellen.
Literatuur
go back to reference Newton, T. (2006). Script, psychological life plans, and the learning cycle. Transactional Analysis Journal, 36(3), 186–195.CrossRef Newton, T. (2006). Script, psychological life plans, and the learning cycle. Transactional Analysis Journal, 36(3), 186–195.CrossRef
go back to reference Thunnissen, M., De Graaf, A. (Red.). (2013). Leerboek Transactionele Analyse. De Tijdstroom. Thunnissen, M., De Graaf, A. (Red.). (2013). Leerboek Transactionele Analyse. De Tijdstroom.
go back to reference Covey, S. R. (2008). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Business Bibliotheek. Covey, S. R. (2008). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Business Bibliotheek.
go back to reference Frijda, N. H. (2005). De emoties. Bert Bakker. Frijda, N. H. (2005). De emoties. Bert Bakker.
go back to reference Harris, T. (1976). Ik ben o.k. jij bent o.k. Ambo. Harris, T. (1976). Ik ben o.k. jij bent o.k. Ambo.
go back to reference Johnstone, K. (1990). Impro. ABC Uitgeverij. Johnstone, K. (1990). Impro. ABC Uitgeverij.
go back to reference Oomkes, F., Garner, A., Ommkes, R. (2017). Communiceren. Derde druk. Boom onderwijs. Oomkes, F., Garner, A., Ommkes, R. (2017). Communiceren. Derde druk. Boom onderwijs.
go back to reference Schabracq, M. (Red.). (2000). Geen stress, mogen en moeten willen en kunnen. Kluwer. Schabracq, M. (Red.). (2000). Geen stress, mogen en moeten willen en kunnen. Kluwer.
go back to reference Steward, I., & Joines, V. (1994). Transactionele analyse. SWP. Steward, I., & Joines, V. (1994). Transactionele analyse. SWP.
go back to reference Van Dijk, C. (2006). Assertief op het werk, Zaltbommel. Uitgeverij THEMA. Van Dijk, C. (2006). Assertief op het werk, Zaltbommel. Uitgeverij THEMA.
Metagegevens
Titel
Facetten van communicatie
Auteurs
Ellen van Aperloo, BN
Anneke Zijlstra
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2789-8_14