Skip to main content
Top

1986 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Extrinsieke feedback

Auteurs : Dr. B. van Cranenburgh, Dr. Th. Mulder

Gepubliceerd in: Van contractie naar actie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Fysiotherapie, ergotherapie en sporttraining kunnen voor een belangrijk deel worden beschouwd als een leerproces c.q. een gedragsveranderingsproces. De term leren verwijst in dit kader naar relatief permanente veranderingen in de uitvoering van taken en handelingen als gevolg van oefening. Leren betekent in feite het verwerven van regels, van kennisstructuren, die het mogelijk maken dat handelingen op een flexibele wijze in een steeds wisselende context uitgevoerd kunnen worden. Bewegingen worden in eerste instantie vaak geleerd in een laboratorium-achtige situatie, onder voortdurende waakzame begeleiding van een therapeut of trainer. Het is de belangrijke taak van de therapeut/trainer de bewegingscontrole langzaam te laten verschuiven van een situatie waarin de controle plaatsvindt op basis van informatieterugkoppeling naar een situatie waar de bewegingscontrole plaatsvindt op grond van een opgeslagen motorisch programma. In het begin heeft de leerling de voortdurende terugkoppeling van informatie uit verschillende bronnen nodig om fouten te corrigeren en strategieën te wijzigen (fig. 13-1), daarna ontstaat een situatie waar langzamerhand onder invloed van oefening een ‘ingeslepen’ patroon (programma) is ontstaan dat het voor de leerling/patiënt mogelijk maakt de beweging uit te voeren zonder voortdurend afhankelijk te zijn van informatieterugkoppeling van de trainer of therapeut.
Literatuur
go back to reference Schmidt, R. Motor control and learning. Champaign, Human Kinetics Publ., 1982. Schmidt, R. Motor control and learning. Champaign, Human Kinetics Publ., 1982.
go back to reference Mulder, Th. ‘EMG feedback bij het herleren van motorische vaardigheden’. Ned. T. Psychol. 38: 44–54, 1984. Mulder, Th. ‘EMG feedback bij het herleren van motorische vaardigheden’. Ned. T. Psychol. 38: 44–54, 1984.
go back to reference Mulder, Th. The learning of motor control following brain damage: experimental and clinical studies. Lisse, Swets en Zeitlinger, 1985. Mulder, Th. The learning of motor control following brain damage: experimental and clinical studies. Lisse, Swets en Zeitlinger, 1985.
go back to reference Mulder, Th. en M.M. van Santvoort. ‘Electromyografische feedback als therapeutisch hulpmiddel bij de behandeling van neuromusculaire klachten: een kritisch overzicht van de toepassingsmogelijkheden’. Ned. T. Fysiother. 1: 10–17, 1980. Mulder, Th. en M.M. van Santvoort. ‘Electromyografische feedback als therapeutisch hulpmiddel bij de behandeling van neuromusculaire klachten: een kritisch overzicht van de toepassingsmogelijkheden’. Ned. T. Fysiother. 1: 10–17, 1980.
go back to reference Mulder, Th., J. van der Meer en W. Hulstijn. ‘EMG feedback bij het herleren van motorische controle: een revalidatie-onderzoek met 12 hemiparetische patiënten’. Ned. T. Fysiother. 93: 298–303, 1983. Mulder, Th., J. van der Meer en W. Hulstijn. ‘EMG feedback bij het herleren van motorische controle: een revalidatie-onderzoek met 12 hemiparetische patiënten’. Ned. T. Fysiother. 93: 298–303, 1983.
go back to reference Mulder, Th. en W. Hulstijn. ‘Sensory feedback and theoretical knowledge of motor control and learning’. Amer. J. phys. Med. 63: 226–244, 1984.PubMed Mulder, Th. en W. Hulstijn. ‘Sensory feedback and theoretical knowledge of motor control and learning’. Amer. J. phys. Med. 63: 226–244, 1984.PubMed
go back to reference Schmidt, R.A. Motor skills, New York, Harper & Row, 1975a. Schmidt, R.A. Motor skills, New York, Harper & Row, 1975a.
go back to reference Adams, J.A. Motor behavior. In: M.H. Marx (ed.). Learning processes. Part 7. New York, MacMillan, 1970. Adams, J.A. Motor behavior. In: M.H. Marx (ed.). Learning processes. Part 7. New York, MacMillan, 1970.
go back to reference Ammons, R.B. ‘Effects of knowledge of performance: a survey and tentative theoretical formulation’. J. gen. Psychol. 54: 279–299, 1956.CrossRef Ammons, R.B. ‘Effects of knowledge of performance: a survey and tentative theoretical formulation’. J. gen. Psychol. 54: 279–299, 1956.CrossRef
go back to reference Salmoni, A.W., R.A. Schmidt en C.B. Walter. ‘Knowledge of results and motor learning: a review and critical reappraisal’. Psychol. Bull. 3: 355–386, 1984.CrossRef Salmoni, A.W., R.A. Schmidt en C.B. Walter. ‘Knowledge of results and motor learning: a review and critical reappraisal’. Psychol. Bull. 3: 355–386, 1984.CrossRef
go back to reference Adams, J.A. ‘A closed loop theory motor control’. J. Motor Behav. 3: 111–150, 1971.CrossRef Adams, J.A. ‘A closed loop theory motor control’. J. Motor Behav. 3: 111–150, 1971.CrossRef
go back to reference Adams, J.A. ‘Issues for a closed loop theory of motor learning’. In: G.E. Stelmach (ed.). Motor control: issues and trends. New York, Academic Press, 1976. Adams, J.A. ‘Issues for a closed loop theory of motor learning’. In: G.E. Stelmach (ed.). Motor control: issues and trends. New York, Academic Press, 1976.
Metagegevens
Titel
Extrinsieke feedback
Auteurs
Dr. B. van Cranenburgh
Dr. Th. Mulder
Copyright
1986
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9650-4_13