Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-04-2016 | Original Paper | Uitgave 8/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2016

Externalizing and Internalizing Symptoms Moderate Longitudinal Patterns of Facial Emotion Recognition in Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2016
Auteurs:
Tamara E. Rosen, Matthew D. Lerner
Belangrijke opmerkingen
A portion of the findings presented in this manuscript were presented as a poster at the 2015 International Meeting for Autism Research.
A correction to this article is available online at https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-018-3602-1.

Abstract

Facial emotion recognition (FER) is thought to be a key deficit domain in autism spectrum disorder (ASD). However, the extant literature is based solely on cross-sectional studies; thus, little is known about even short-term intra-individual dynamics of FER in ASD over time. The present study sought to examine trajectories of FER in ASD youth over 18 weeks of repeated measurement, and evaluate the effects of internalizing and externalizing symptoms on these trajectories. Hierarchical Linear Modeling analyses revealed that FER errors decreased over time, even for particularly difficult stimuli. Moreover, FER improvement was enhanced by internalizing symptoms but attenuated by externalizing symptoms. Implications for models of FER development, reciprocal relations between FER and comorbidity, and intervention design and planning are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2016 Naar de uitgave