Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2019 | Original Paper | Uitgave 6/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2019

Expressive Dominant Versus Receptive Dominant Language Patterns in Young Children: Findings from the Study to Explore Early Development

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2019
Auteurs:
D. B. Reinhartsen, A. L. Tapia, L. Watson, E. Crais, C. Bradley, J. Fairchild, A. H. Herring, J. Daniels
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-019-03999-x) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

We examined language profiles of 2571 children, 30–68 months old, with autism spectrum disorder (ASD), other developmental disabilities (DD), and typical development from the general population (POP). Children were categorized as expressive dominant (ED), receptive dominant (RD), or nondominant (ND). Within each group, the ED profile was the least frequent. However, children in the ASD group were more likely to display an ED profile than those in the DD or POP groups, and these children were typically younger, had lower nonverbal cognitive skills, and displayed more severe social-affect symptoms of ASD compared to their peers with RD or ND profiles. These findings have research and clinical implications related to the focus of interventions targeting young children with ASD and other DDs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2019 Naar de uitgave