Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2005 | Artikelen | Uitgave 2/2005

Kind en adolescent 2/2005

Expressie van emoties bij hoogfunctionerende kinderen met autisme

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 2/2005
Auteurs:
Dr. Carolien Rieffe, Drs. Eva Potharst, Dr. Mark Meerum Terwogt, Sander Begeer, Lex Stockmann, Dr. Richard Cowan
Belangrijke opmerkingen
Mevr. dr. C. Rieffe is verbonden aan de Universiteit Leiden.
Mevr. drs. E. Potharst en drs. S. Begeer zijn werkzaam bij de Vrije Universiteit Amsterdam en bij PI-Research Duivendrecht.
Dr. M. Meerum Terwogt is verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Drs. L. Stockmann is werkzaam bij het Centrum Autisme in Oegstgeest.
Dr. R. Cowan is verbonden aan de University of London (United Kingdom).
Contactadres: Dr. Carolien Rieffe, Afdeling Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Leiden, Postbus 9555, 2300 RB Leiden
Rieffe, C., Potharst, E., Meerum Terwogt, M., Begeer, S., Stockmann, L., & Cowan, R. (2005). Expression of emotions in high functioning children with autism, Kind en Adolescent, 26 (2), 214-226.
Summary: This study compares the regulation of emotional expression in a group of 25 high functioning children with autism between 8 and 15 years old and a control group. The autistic group’s responses to a structured interview were less specific about when they would hide their emotions. Their use of substitution rather than neutralisation to conceal emotion also reflected immaturity. Their motives for concealing emotion deviated from the developmental progression shown by children who manifested typical development: they were less likely to report prosocial motives for concealing emotion but they resembled the control group in the frequency with which they reported self-protective motives.
Keywords: regulation of emotional expression, children, autism.

Samenvatting

Via een semi-gestructureerd interview is het inzicht over emotionele expressie-regels (‘display rules’) bekeken bij 25 acht- tot vijftienjarige hoogfunctionerende kinderen met autisme. Deze kinderen bleken minder vaak specifieke situaties te benoemen dan kinderen uit een controlegroep. Hun techniek voor emotieverhulling was minder geavanceerd: relatief vaker gebruikten zij substitutie (tonen van een andere emotie) dan neutralisatie. Verder gaven zij minder vaak prosociale redenen, maar wel even vaak zelfbeschermende redenen ten opzichte van de controlegroep. Deze uitkomsten suggereren dat ‘display rules’ door hoogfunctionerende kinderen met autisme vaker worden gebruikt om een direct eigenbelang te beschermen dan om goede sociale relaties te onderhouden.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2005

Kind en adolescent 2/2005 Naar de uitgave

Ontvangen

Ontvangen