Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Expertise in cognitieve therapie: vaardigheden, persoonlijke therapie, training en supervisie

Auteur : prof. dr. Susan M. Bögels

Gepubliceerd in: Cognitieve therapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt toegelicht over welke kennis, therapeutische attitude en competenties een goed cognitief therapeut moet beschikken. Aan de orde komen: geleide ontdekking, bepaalde gespreksvaardigheden (informatie geven, vragen om feedback, concretiseren en socratisch vragen, samenvatten, synthetiseren, toetsen, structureren, self-disclosure) en het vermogen tot casusconceptualisatie op basis van inhoudelijke kennis en ervaring. Daarna wordt uitgelegd hoe de therapeut zich in de verschillende vaardigheden kan bekwamen door training, intervisie en supervisie. Tot slot wordt stilgestaan bij het belang van persoonlijke cognitieve therapie en de eigen schema’s van de therapeut.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Freeman et al. (1990), Arntz et al. (Ned. Vert., 1995). Deze rating schaal lijkt sterk op de 11 item Cognitive Therapy Rating Scale van (zie voor een recente psychometrische studie, maar is iets anders geordend: (1) Agenda, (2) Feedback, (3) Begrijpen ( = 5), (4) Interpersoonlijke effectiviteit ( = 6), (5) Samenwerking ( = 3), (6) Indeling en efficiënt gebruik van de tijd ( = 4), (7) Guided discovery ( = 8), (8) Focus op kerncognities en gedrag ( = 10), (9) Strategie voor verandering, (10) Toepassing van cognitieve gedragstechnieken ( = combinatie van 11 en 12), (11) Huiswerk ( = 13). Item 7, Professionaliteit, en item (9) Casusconceptualisatie, ontbreken in deze schaal, maar lijken enigszins op (9) Strategie voor verandering.
 
Literatuur
go back to reference Beck, J. S. (2010). Basisboek Cognitieve therapie. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Beck, J. S. (2010). Basisboek Cognitieve therapie. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff.
go back to reference Bennett-Levy, J., Lee, N., Travers, K., Pohlman, S., & Hamernik, E. (2003). Cognitive therapy from the inside: Enhancing therapist skills through practicing what we preach. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 31, 143–158.CrossRef Bennett-Levy, J., Lee, N., Travers, K., Pohlman, S., & Hamernik, E. (2003). Cognitive therapy from the inside: Enhancing therapist skills through practicing what we preach. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 31, 143–158.CrossRef
go back to reference Bennett-Levy, J., Turner, F., Beaty, T., Smith, M., Paterson, B., & Farmer, S. (2001). The value of self-practice of cognitive therapytechniques and selfreflection in the training of cognitive therapists. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 29, 203–220.CrossRef Bennett-Levy, J., Turner, F., Beaty, T., Smith, M., Paterson, B., & Farmer, S. (2001). The value of self-practice of cognitive therapytechniques and selfreflection in the training of cognitive therapists. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 29, 203–220.CrossRef
go back to reference Bögels, S. M. (2009). Het anamnestisch interview. In G. Smeets, A. E. R. Bos, H. T. van der Molen & P. Muris (Red.), Klinische Psychologie: Diagnostiek en Therapie. Groningen: Noordhoff Uitgevers. Bögels, S. M. (2009). Het anamnestisch interview. In G. Smeets, A. E. R. Bos, H. T. van der Molen & P. Muris (Red.), Klinische Psychologie: Diagnostiek en Therapie. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Bowlby, J. (1988). A secure base. London: Routhledge & Kegan Paul. Bowlby, J. (1988). A secure base. London: Routhledge & Kegan Paul.
go back to reference Bromberg, P. M. (1982). The supervisory process and parallel process in psychoanalysis. Contemporary Psychoanalysis, 18, 92–111.CrossRef Bromberg, P. M. (1982). The supervisory process and parallel process in psychoanalysis. Contemporary Psychoanalysis, 18, 92–111.CrossRef
go back to reference Brosan, L., Reynolds, S., & Moore, R. G. (2006). Factors associated with competence in cognitive therapists. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 35, 179–190.CrossRef Brosan, L., Reynolds, S., & Moore, R. G. (2006). Factors associated with competence in cognitive therapists. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 35, 179–190.CrossRef
go back to reference Fennel, M. (1989). Depression. In K. Hawton, P. Salkovskis, J. Kirk & D. M. Clark (Eds.), Cognitive behaviour therapy for psychiatric patients: A practical guide (pp. 169–234). Oxford: Oxford University Press. Fennel, M. (1989). Depression. In K. Hawton, P. Salkovskis, J. Kirk & D. M. Clark (Eds.), Cognitive behaviour therapy for psychiatric patients: A practical guide (pp. 169–234). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Freeman, A. (1992). The development of treatment conceptualizations in cognitive therapy. In A. Freeman & F. M. Dattilio (Eds.), Comprehensive casebook of cognitive therapy (pp. 13–23). New York: Plenum Press. Freeman, A. (1992). The development of treatment conceptualizations in cognitive therapy. In A. Freeman & F. M. Dattilio (Eds.), Comprehensive casebook of cognitive therapy (pp. 13–23). New York: Plenum Press.
go back to reference Freeman, A., Pretzer, J., Fleming, B., & Simon, U. (1990). Clinical applications of cognitive therapy. New York: Plenum Press. (Nederlandse vertaling: A. Arntz, S. M. Bögels & H. van Genderen 1995). Freeman, A., Pretzer, J., Fleming, B., & Simon, U. (1990). Clinical applications of cognitive therapy. New York: Plenum Press. (Nederlandse vertaling: A. Arntz, S. M. Bögels & H. van Genderen 1995).
go back to reference Greenberger, D., & Padesky, C. (1995). Mind over mood: Change how you feel by changing the way you think. New York: Guilford. Greenberger, D., & Padesky, C. (1995). Mind over mood: Change how you feel by changing the way you think. New York: Guilford.
go back to reference Lang, G., van der Molen, H., Trower, P., & Look, R. (1990). Personal conversation: Roles and skills for counsellors. London: Routledge. Lang, G., van der Molen, H., Trower, P., & Look, R. (1990). Personal conversation: Roles and skills for counsellors. London: Routledge.
go back to reference Leahy, R. L. (2003). Cognitive therapy techniques: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press. Leahy, R. L. (2003). Cognitive therapy techniques: A practitioner’s guide. New York: Guilford Press.
go back to reference McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2001). Gedachten & gevoelens: Breng je stemmingen en je leven op orde. Amsterdam: Nieuwezijds. McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2001). Gedachten & gevoelens: Breng je stemmingen en je leven op orde. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Öst, L. G. (2011). Does CBT work in routine clinical settings? A review of Effectiveness studies. Najaarscongres VGCT, Veldhoven, 16–18 november. Öst, L. G. (2011). Does CBT work in routine clinical settings? A review of Effectiveness studies. Najaarscongres VGCT, Veldhoven, 16–18 november.
go back to reference Padesky, C. (1993). Socratic questioning: Changing minds or guiding discovery. Rede voor European Congress of Behavioural and Cognitive Therapies. London, 24 september. Padesky, C. (1993). Socratic questioning: Changing minds or guiding discovery. Rede voor European Congress of Behavioural and Cognitive Therapies. London, 24 september.
go back to reference Padesky, C. (1996). Developing cognitive therapist competency: Teaching and supervision models. In P. M. Salkovskis (Ed.), Frontiers of cognitive therapy (pp. 266–292). New York: Guilford Press. Padesky, C. (1996). Developing cognitive therapist competency: Teaching and supervision models. In P. M. Salkovskis (Ed.), Frontiers of cognitive therapy (pp. 266–292). New York: Guilford Press.
go back to reference Padesky, C. A., & Greenberger, D. (1995). Clinician’s guide to mind over mood. New York: Guilford Press. Padesky, C. A., & Greenberger, D. (1995). Clinician’s guide to mind over mood. New York: Guilford Press.
go back to reference Perris, C. (1993). Stumbling blocks in the supervision of cognitive psychotherapy. Clinical Psychology and Psychotherapy, 1, 29–43.CrossRef Perris, C. (1993). Stumbling blocks in the supervision of cognitive psychotherapy. Clinical Psychology and Psychotherapy, 1, 29–43.CrossRef
go back to reference Perris, C. (1994). Supervising cognitive psychotherapy and training supervisors. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 8, 83–103.CrossRef Perris, C. (1994). Supervising cognitive psychotherapy and training supervisors. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 8, 83–103.CrossRef
go back to reference Young, J. E., & Klosko, J. B. (1994). Reinventing your life. New York: Plume & Penguin Books. Young, J. E., & Klosko, J. B. (1994). Reinventing your life. New York: Plume & Penguin Books.
Metagegevens
Titel
Expertise in cognitieve therapie: vaardigheden, persoonlijke therapie, training en supervisie
Auteur
prof. dr. Susan M. Bögels
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2021-9_15