Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

12-06-2019 | Original Paper | Uitgave 9/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2020

Executive Functions and Symptom Severity in an Italian Sample of Intellectually Able Preschoolers with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2020
Auteurs:
Giovanni Valeri, Laura Casula, Eleonora Napoli, Paolo Stievano, Barbara Trimarco, Stefano Vicari, Teresa Gloria Scalisi
Belangrijke opmerkingen

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

A novel battery (BAFE; Valeri et al. 2015) was used in order to assess three executive function (EF) abilities (working memory, inhibition and shifting) in a sample of 27 intellectually able preschoolers with autism spectrum disorder (ASD) compared with 27 typically developing children matched on age and nonverbal IQ. Differences in EF skills were analyzed in participants with distinct ASD symptom severity. Children with ASD performed worse than typical controls on both set-shifting and inhibition, but not on visuo-spatial working memory. Additionally, children with more severe ASD symptoms showed a worse performance on inhibition than children with milder symptoms. These results confirm the presence of EF deficits and highlight a link between ASD symptoms and EF impairments in preschool age.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2020 Naar de uitgave