Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2009 | Uitgave 7/2009 Open Access

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2009

Executive Function in Very Preterm Children at Early School Age

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 7/2009
Auteurs:
Cornelieke S. H. Aarnoudse-Moens, Diana P. Smidts, Jaap Oosterlaan, Hugo J. Duivenvoorden, Nynke Weisglas-Kuperus

Abstract

We examined whether very preterm (≤30 weeks gestation) children at early school age have impairments in executive function (EF) independent of IQ and processing speed, and whether demographic and neonatal risk factors were associated with EF impairments. A consecutive sample of 50 children (27 boys and 23 girls) born very preterm (mean age = 5.9 years, SD = 0.4, mean gestational age = 28.0 weeks, SD = 1.4) was compared to a sample of 50 age-matched full-term controls (23 girls and 27 boys, mean age = 6.0 years, SD = 0.6) with respect to performance on a comprehensive EF battery, assessing the domains of inhibition, working memory, switching, verbal fluency, and concept generation. The very preterm group demonstrated poor performance compared to the controls on all EF domains, even after partialing out the effects of IQ. Processing speed was marginally related to EF. Analyses with demographic and neonatal risk factors showed maternal education and gestational age to be related to EF. This study adds to the emerging body of literature showing that very preterm birth is associated with EF impairments.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2009 Naar de uitgave