Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2014 | Brief Report | Uitgave 6/2014

Cognitive Therapy and Research 6/2014

Executive Function Deficits in Daily Life Prospectively Predict Increases in Depressive Symptoms

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 6/2014
Auteurs:
Allison M. Letkiewicz, Gregory A. Miller, Laura D. Crocker, Stacie L. Warren, Zachary P. Infantolino, Katherine J. Mimnaugh, Wendy Heller

Abstract

Executive function (EF) deficits are associated with depression. Given that few prospective studies have been conducted, it is unclear whether deficits contribute to depression or result from it. The present study examined whether self-reported EF prospectively predicted worsening of depression symptoms. Time 1 (T1) shifting, inhibition, and working memory (WM) were assessed in relation to T1 and time 2 (T2) depressive symptoms in participants pre-selected to range in risk for depression. Analyses indicated that poorer EF at T1 predicted increases in depressive symptoms and furthermore that this relationship was specific to WM. In contrast, a bidirectional relationship was not evident, as depressive symptoms did not prospectively predict changes in EF. Finally, T1 EF accounted for T2 depressive symptoms beyond two well established predictors of depression: depressive symptoms at T1 and rumination at T2. These findings suggest that EF deficits play an active role in depression onset, maintenance, and/or recurrence.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2014

Cognitive Therapy and Research 6/2014 Naar de uitgave