Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

03-01-2017 | Empirical Research | Uitgave 8/2017

Journal of Youth and Adolescence 8/2017

Examining Socio-Cultural and Neighborhood Factors Associated with Trajectories of Mexican-Origin Mothers’ Education-Related Involvement

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 8/2017
Auteurs:
Sakshi Bhargava, Mayra Y. Bámaca-Colbert, Dawn P. Witherspoon, Eva M. Pomerantz, Richard W. Robins

Abstract

Parental involvement in education is an important determinant of youth’s academic success. Yet, there is limited knowledge on how Latino parents’ education-related involvement changes over time. Using data from a longitudinal study of 674 Mexican-origin families (mother-adolescent dyad; M age of child at Wave 1=10.4, SD = 0.60), we examined trajectories of parental involvement from 5th to 11th grade and the effects of socio-cultural (e.g., family SES and acculturation) and contextual (e.g., neighborhood) factors on these trajectories. Results showed that mothers reduced two aspects of the educational involvement: home-based involvement and academic aspirations, but increased on a third aspect of involvement, resource seeking. Furthermore, family SES, acculturation, and neighborhood context were differentially associated with mothers’ involvement at 5th grade and predicted changes in involvement across elementary and high school.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2017

Journal of Youth and Adolescence 8/2017 Naar de uitgave