Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

29-05-2021 | Empirical Research | Uitgave 7/2021 Open Access

Journal of Youth and Adolescence 7/2021

Examining Social Status Profiles with Gender, School Attended, SES, Academic Achievement and Wellbeing in Urban China

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 7/2021
Auteurs:
Wanying Zhou, Ros McLellan
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Previous research has produced inconsistent findings about the relationships between aggressive and prosocial behavior with likeability and popularity. This study utilized latent profile analysis to identify naturally occurring social status profiles with these indicators and to explore their associations with gender, school attended, subjective social status, academic achievement, and wellbeing. The study recruited 818 (aged 12–15 years, 46% girls) Chinese adolescents and revealed four unique social status profiles: high aggressive-low likeability, low social status, average, and high prosocial-high social status groups. A bi-strategic profile did not emerge. The low social status and high aggressive groups exhibited the lowest academic achievement and wellbeing suggesting that more attention should be devoted to these students both in school and in future research.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2021

Journal of Youth and Adolescence 7/2021 Naar de uitgave