Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-05-2019 | Original Paper | Uitgave 8/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2019

Examining Demographics in Randomized Controlled Trials of Group-Based Social Skills Interventions for Individuals with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 8/2019
Auteurs:
Jonathan Safer-Lichtenstein, Jillian C. Hamilton, Laura Lee McIntyre
Belangrijke opmerkingen

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

We reviewed the demographic reporting practices and diversity of participants in published randomized controlled trial studies of group-based social skills interventions (GSSIs) for individuals with autism spectrum disorder (ASD). A total of 17 studies met inclusionary criteria. Results of this review suggest that the majority of published RCTs reported on participant gender and race/ethnicity, with fewer studies including details on household income and caregiver education. Study samples generally lacked diversity, with an overrepresentation of participants who were male, White, and from upper-middle class backgrounds. Additionally, we found that nearly all GSSI studies focused on participants with average or high IQs, or were specifically classified as having a higher functioning sub-diagnosis within ASD. Implications and future directions for research are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 8/2019 Naar de uitgave