Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-04-2020 | Artikelen | Uitgave 2/2020

Kind en adolescent 2/2020

Evidencebased behandelen in de jeugd-ggz: Het resultaat van een twee jaar durend scholingsprogramma

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 2/2020
Auteurs:
Drs. Sanne Kriens, Prof. dr. Kees Hoogduin, Dr. Ellen Vedel, Prof. dr. Else de Haan, Dr. Maarten Merkx

Samenvatting

Inleiding

Evidencebased behandelen en het monitoren van behandelresultaten met behulp van objectieve meetinstrumenten zijn belangrijke speerpunten in de jeugd-ggz. Echter, deze werkwijze is nog niet standaard. Implementatie van evidencebased behandelen heeft een positief effect op het behandelresultaat, blijkt uit onderzoek bij volwassenen. In de jeugd-ggz is dit echter nog nauwelijks onderzocht. In dit onderzoek hebben we het resultaat gemeten van een implementatietraject van evidencebased behandelen bij een instelling voor jeugd-ggz. Het implementatietraject bestond uit een intensief scholingsprogramma met als doel a) toename van monitoren van de behandeling door behandelaren, b) verkorting van de behandelduur, en c) verbetering van het behandelresultaat.

Methode

Er werd een pre-post-design toegepast, waarbij twee cliënt-cohorten vergeleken werden: een baseline-cohort, behandeld voorafgaand aan het scholingsprogramma, en een implementatie-cohort, behandeld een half jaar tot een jaar na de start ervan. Voor het bepalen van het behandelresultaat gebruikten we de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) voor cliënten jonger dan zeventien jaar en de Outcome Questionnaire 45 (OQ45) voor cliënten van zeventien jaar en ouder. De behandelduur werd bepaald in weken, vanaf de eerste behandelsessie tot afsluiting van de behandeling.

Resultaten

Het monitoren van behandelingen nam na het scholingsprogramma significant toe (van 47% naar 72%), evenals het behandelresultaat (van een gemiddelde delta T van 3,3 naar een gemiddelde delta T van 6,5). De behandelduur bleef hetzelfde. Ruim een derde van de behandelingen duurde langer dan een jaar.

Conclusie

Een implementatietraject middels een intensief scholingsprogramma heeft mogelijk een bijdrage geleverd aan het verbeteren van het behandelresultaat bij een instelling voor jeugd-ggz. Onderzoek naar behandelingen die langer dan een jaar duren is van belang.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2020

Kind en adolescent 2/2020 Naar de uitgave