Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

16-02-2017 | Original Article | Uitgave 3/2018

Psychological Research 3/2018

Evidence for instructions-based updating of task-set representations: the informed fadeout effect

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 3/2018
Auteurs:
Maayan Pereg, Nachshon Meiran
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00426-017-0842-1) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

The cognitive system can be updated rapidly and efficiently to maximize performance in cognitive tasks. This paper used a task-switching task to explore updating at the level of the plausible task-sets held for future performance. Previous research suggested a “fadeout effect”, performance improvement when moving from task-switching context to single-task context, yet this effect could reflect passive learning rather than intentional control. In a novel “informed fadeout paradigm”, one of two tasks was canceled for a certain number of trials and participants were informed or uninformed regarding task cancelation. The “informed fadeout effect” indicates better performance in the informed than uninformed fadeout after one informed trial had been executed. However, the results regarding the first trial were inconclusive. Possible underlying mechanisms are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2018

Psychological Research 3/2018Naar de uitgave