Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 9/2010

01-09-2010

Evalueren van individueel functioneren van huisartsen

Auteurs: Mevrouw drs. K. Overeem, mevr. drs. E.J. van der Jagt, dr. H. Schers, en prof. dr. R.P.T.M. Grol

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 9/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de huidige gezondheidszorg worden eisen aan huisartsen gesteld op een veel breder terrein dan vakkennis alleen. Communicatieve en samenwerkingsvaardigheden, empathisch en reflectief vermogen, en organisatorische vaardigheden zijn in toenemende mate belangrijk voor het leveren van goede zorg. Continue evaluatie van deze vaardigheden is van belang voor continue competentieontwikkeling. In 2005 pleitte de KNMG daarom voor reguliere evaluatiegesprekken met een peer-to-peer-karakter: gesprekken die geen hiërarchische achtergrond hebben, maar een collegiale/horizontale achtergrond, en die zich richten op de persoonlijke ontwikkeling van de betreffende arts.
Een zorgvuldige evaluatie van het individueel functioneren van huisartsen (IFH) bevat feedback uit de omgeving (door middel van 360-gradenfeedback van patiënten en collega's) en reflectie van de huisarts op het eigen functioneren. De resultaten worden besproken met een collega. Op basis hiervan worden plannen voor verbetering gemaakt. Momenteel wordt een evaluatiesysteem getest onder honderd huisartsen in Nederland.
IFH is nuttig omdat het huisartsen een beter inzicht kan bieden in het eigen functioneren. Wetenschappelijk onderzoek moet aantonen of het ontwikkelde evaluatiesysteem acceptabel, doelmatig en effectief is.
Literatuur
1.
go back to reference Frank JR, Jabbour M, Tugwell P 2000. CanMEDS 2000: extract from the CanMEDS 2000 project societal needs working group report. Med Teach 2000;22:549–54.CrossRef Frank JR, Jabbour M, Tugwell P 2000. CanMEDS 2000: extract from the CanMEDS 2000 project societal needs working group report. Med Teach 2000;22:549–54.CrossRef
2.
go back to reference Bleker OP, Hoorntje JCA, Schelfhout VJ. Beter en leuker, CCMS ontvouwt plannen voor de vervolgopleiding van medisch specialisten. Med Contact 2004;34:1692–5. Bleker OP, Hoorntje JCA, Schelfhout VJ. Beter en leuker, CCMS ontvouwt plannen voor de vervolgopleiding van medisch specialisten. Med Contact 2004;34:1692–5.
4.
go back to reference Vleuten CPM van der, Schuwirth LW. 2005. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005;39: 309–17.PubMedCrossRef Vleuten CPM van der, Schuwirth LW. 2005. Assessing professional competence: from methods to programmes. Med Educ 2005;39: 309–17.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Overeem K, Faber MJ, Arah OA, Elwyn G, Lombarts MJMH, Wollersheim HC, et al. Doctor performance assessment in daily practise: does it help doctors or not? A systematic review. Med Educ 2007;41:1039–49.PubMedCrossRef Overeem K, Faber MJ, Arah OA, Elwyn G, Lombarts MJMH, Wollersheim HC, et al. Doctor performance assessment in daily practise: does it help doctors or not? A systematic review. Med Educ 2007;41:1039–49.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Conlon M. Appraisal: the catalyst of personal development. BMJ 2003;7411:389–91.CrossRef Conlon M. Appraisal: the catalyst of personal development. BMJ 2003;7411:389–91.CrossRef
7.
go back to reference Davis DA, Mazmanian PE, Fordis M, Van Harrison R, Thorpe RE, Perrier L. Accuracy of physician self-assessment compared with observed measures of competence -A systematic review. JAMA 2006;296:1094–102.PubMedCrossRef Davis DA, Mazmanian PE, Fordis M, Van Harrison R, Thorpe RE, Perrier L. Accuracy of physician self-assessment compared with observed measures of competence -A systematic review. JAMA 2006;296:1094–102.PubMedCrossRef
8.
go back to reference Overeem, K, Lombarts MJMH, Arah OA, Klazinga NS, Grol RPTM, Wollersheim HC. Three methods of multi-source feedback compared: a plea for narrative comments and coworkers’ perspectives. Med Teach 2010;32:141–7.PubMedCrossRef Overeem, K, Lombarts MJMH, Arah OA, Klazinga NS, Grol RPTM, Wollersheim HC. Three methods of multi-source feedback compared: a plea for narrative comments and coworkers’ perspectives. Med Teach 2010;32:141–7.PubMedCrossRef
9.
go back to reference Overeem K, Driessen EW, Arah OA, Lombarts MJMH, Wollersheim HC, Grol RPTM. Peer mentoring in doctor performance assessment: strategies, obstacles and benefits. Med Educ 2010;44: 140–7.PubMedCrossRef Overeem K, Driessen EW, Arah OA, Lombarts MJMH, Wollersheim HC, Grol RPTM. Peer mentoring in doctor performance assessment: strategies, obstacles and benefits. Med Educ 2010;44: 140–7.PubMedCrossRef
10.
go back to reference Overeem K, Wollersheim HC, Driessen E, Lombarts MJMH, Ven G, Grol RPTM, et al. Why doctors do (not) improve their performance after 360-degree feedback: a qualitative study. Med Educ 2009;43:874–82.PubMedCrossRef Overeem K, Wollersheim HC, Driessen E, Lombarts MJMH, Ven G, Grol RPTM, et al. Why doctors do (not) improve their performance after 360-degree feedback: a qualitative study. Med Educ 2009;43:874–82.PubMedCrossRef
11.
go back to reference Hall W, Violato C, Lewkonia R, Lockyer J, Fidler H, Toews J, et al. Assessment of physician performance in Alberta: the physician achievement review. CMAJ 1999;161:52–7.PubMed Hall W, Violato C, Lewkonia R, Lockyer J, Fidler H, Toews J, et al. Assessment of physician performance in Alberta: the physician achievement review. CMAJ 1999;161:52–7.PubMed
12.
go back to reference Crossley J, McDonnell J, Cooper C, McAvoy P, Archer J, Davies H. Can a district hospital assess its doctors for re-licensure? Med Educ 2008;42: 359–63.PubMedCrossRef Crossley J, McDonnell J, Cooper C, McAvoy P, Archer J, Davies H. Can a district hospital assess its doctors for re-licensure? Med Educ 2008;42: 359–63.PubMedCrossRef
13.
go back to reference Colthart I., Cameron N, McKinstry B, Blaney D. What do doctors really think about the relevance and impact of GP appraisal 3 years on? A survey of Scottish GPs. Br J Gen Pract 2008;547:82–7.CrossRef Colthart I., Cameron N, McKinstry B, Blaney D. What do doctors really think about the relevance and impact of GP appraisal 3 years on? A survey of Scottish GPs. Br J Gen Pract 2008;547:82–7.CrossRef
14.
go back to reference Rietmeijer C. Supervisie en intervisie in de geneeskunde. Tijdschrift voor Coaching 2008;1: 52–4. Rietmeijer C. Supervisie en intervisie in de geneeskunde. Tijdschrift voor Coaching 2008;1: 52–4.
Metagegevens
Titel
Evalueren van individueel functioneren van huisartsen
Auteurs
Mevrouw drs. K. Overeem
mevr. drs. E.J. van der Jagt
dr. H. Schers
en prof. dr. R.P.T.M. Grol
Publicatiedatum
01-09-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 9/2010
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-010-0121-1

Andere artikelen Uitgave 9/2010

Bijblijven 9/2010 Naar de uitgave