Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

20-07-2016 | S.I. : Anxiety in Autism Spectrum Disorders | Uitgave 12/2017 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2017

Evaluating the Effectiveness of a School-Based Cognitive Behavioural Therapy Intervention for Anxiety in Adolescents Diagnosed with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2017
Auteurs:
Sarah Luxford, Julie A. Hadwin, Hanna Kovshoff
Belangrijke opmerkingen
This work was submitted as part of Sarah Luxford’s (previously Sarah Fossey’s) Doctorate in Educational Psychology dissertation.

Abstract

This study evaluated the effectiveness of a school-based Cognitive Behavioural Therapy (CBT) on symptoms of anxiety, social worry and social responsiveness, and indices of attentional control and attentional biases to threat in adolescents diagnosed with Autism Spectrum Disorder. Thirty-five young people (11–14 years; IQ > 70) with ASD and elevated teacher or parent reported anxiety were randomly assigned to 6 sessions of the Exploring Feelings CBT intervention (Attwood in Exploring feelings (anxiety). Future Horizons, Arlington, 2004) (n = 18) or a wait-list control group (n = 17). The intervention (compared to the wait-list control) group showed positive change for parent, teacher and self-reported anxiety symptoms, and more marginal effects of increased teacher-reported social responsiveness. The discussion highlights the potential value and limitations of school-based CBT for young people with ASD.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2017 Naar de uitgave