Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten

Auteurs : Caroline Braet, Elisa Boelens, Taaike Debeuf, Brenda Volkaert, Eva Van Malderen, Marie-Lotte Van Beveren, Sandra Verbeken, Henk Weymeis, Laura Wante

Gepubliceerd in: Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de EuREKA-training stapsgewijs besproken. De EuREKA-training is een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor jongeren met psychische klachten. De training is gebaseerd op de goed geëvalueerde Affect Regulation Training (ART) voor volwassenen, ontwikkeld door Berking en Whitley (2014). De ART bestaat uit zes competenties die sequentieel worden aangeleerd. Uniek in deze training is dat eerst emotionele basiscompetenties worden geleerd en pas daarna de bekendere regulatiestrategieën. Werken in deze volgorde zorgt ervoor dat de noodzakelijke basiscompetenties reeds aanwezig zijn en het leereffect van de regulatiestrategieën wordt vergroot. De EuREKA-training is ontworpen als een groepsprogramma dat bestaat uit twaalf bijeenkomsten en kan worden toegevoegd aan een individueel behandelprogramma. Het protocol wordt in dit hoofdstuk per bijeenkomst uitvoerig beschreven. Dit hoofdstuk verwijst ook naar een bijhorend werkboek voor de jongeren en naar een afgeleide en kortdurende variant genaamd EuREKA-ELP.
Voetnoten
1
Er bestaat een verkorte versie van de EuREKA-training die gebruikt kan worden voor jongeren in de eerstelijns-ggz (EuREKA-ELP, zie H. 8). EuREKA-ELP kan wel opzichzelfstaand gebruikt worden.
 
2
De rationale van het gebruik van de volgende oefeningen is in lijn met de rationale van mindfulness based cognitive therapy (MBCT) en mindfulness based stress reduction (MBSR)-trainingen die aan de hand van het activeren en trainen van aandachtsprocessen met objectieve gewaarwordingen zorgen voor generalisatie naar (minder prettige) gevoelens.
 
Literatuur
go back to reference Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA school-age forms & profiles. University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA school-age forms & profiles. University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families.
go back to reference Berking, M. (2017). Emotieregulatie: Training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Berking, M. (2017). Emotieregulatie: Training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters. Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Berking, M., & Lucas, C. (2015). The Affect Regulation Training (ART): A transdiagnostic approach to the prevention and treatment of mental disorders. Current Opinion in Psychology, 3, 64–69.CrossRef Berking, M., & Lucas, C. (2015). The Affect Regulation Training (ART): A transdiagnostic approach to the prevention and treatment of mental disorders. Current Opinion in Psychology, 3, 64–69.CrossRef
go back to reference Berking, M., & Whitley, B. (2014). The Adaptive Coping with Emotions Model (ACE Model). In M. Berking & B. Whitley (Eds.), Affect Regulation Training (pp. 19–29). Springer.CrossRef Berking, M., & Whitley, B. (2014). The Adaptive Coping with Emotions Model (ACE Model). In M. Berking & B. Whitley (Eds.), Affect Regulation Training (pp. 19–29). Springer.CrossRef
go back to reference Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.CrossRefPubMed Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.CrossRefPubMed
go back to reference Boelens, E., Van Malderen, E., Debeuf, T., Van Beveren, M. L., Verbeken, S., Volkaert, B., Wante, L., Weymeis, H., & Braet, C. (2024). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk. Bohn Stafleu van Loghum. Boelens, E., Van Malderen, E., Debeuf, T., Van Beveren, M. L., Verbeken, S., Volkaert, B., Wante, L., Weymeis, H., & Braet, C. (2024). Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk. Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Bohart, A. C. (2005). Evidence-based psychotherapy means evidence-informed, not evidence-driven. Journal of Contemporary Psychotherapy, 35, 39–53.CrossRef Bohart, A. C. (2005). Evidence-based psychotherapy means evidence-informed, not evidence-driven. Journal of Contemporary Psychotherapy, 35, 39–53.CrossRef
go back to reference Braet, C., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Hogrefe Amsterdam. Braet, C., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Hogrefe Amsterdam.
go back to reference Ferguson, R. J., Robinson, A. B., & Splaine, M. (2002). Use of the reliable change index to evaluate clinical significance in SF-36 outcomes. Quality of Life Research, 11(6), 509–516.CrossRefPubMed Ferguson, R. J., Robinson, A. B., & Splaine, M. (2002). Use of the reliable change index to evaluate clinical significance in SF-36 outcomes. Quality of Life Research, 11(6), 509–516.CrossRefPubMed
go back to reference Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology Behavioral Assessment, 26(1), 41–54.CrossRef Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology Behavioral Assessment, 26(1), 41–54.CrossRef
go back to reference Grob, A., & Smolenski, C. (2005). Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ). Verlag Hans Huber. Grob, A., & Smolenski, C. (2005). Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ). Verlag Hans Huber.
go back to reference Veerman, J. W., Straathof, M., Treffers, A., Van den Bergh, B., & Ten Brink, T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK). Swets & Zeitlinger. Veerman, J. W., Straathof, M., Treffers, A., Van den Bergh, B., & Ten Brink, T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK). Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten
Auteurs
Caroline Braet
Elisa Boelens
Taaike Debeuf
Brenda Volkaert
Eva Van Malderen
Marie-Lotte Van Beveren
Sandra Verbeken
Henk Weymeis
Laura Wante
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3041-6_6