Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten

Auteurs : Caroline Braet, Elisa Boelens, Taaike Debeuf, Brenda Volkaert, Eva Van Malderen, Marie-Lotte Van Beveren, Sandra Verbeken, Henk Weymeis, Laura Wante

Gepubliceerd in: Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de EuREKA-training stapsgewijs besproken. De EuREKA-training is een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor jongeren met psychische klachten. De training is gebaseerd op de goed geëvalueerde Affect Regulation Training (ART) voor volwassenen, ontwikkeld door Berking en Whitley (2014). De ART bestaat uit zes competenties die sequentieel worden aangeleerd. Uniek in deze training is dat eerst emotionele basiscompetenties worden geleerd en pas daarna de bekendere regulatiestrategieën. Werken in deze volgorde zorgt ervoor dat de noodzakelijke basiscompetenties reeds aanwezig zijn en het leereffect van de regulatiestrategieën wordt vergroot. De EuREKA-training is ontworpen als een groepsprogramma dat bestaat uit twaalf bijeenkomsten en kan worden toegevoegd aan een individueel behandelprogramma. Het protocol wordt in dit hoofdstuk per bijeenkomst uitvoerig beschreven. Dit hoofdstuk verwijst ook naar een bijhorend werkboek voor de jongeren en naar een afgeleide en kortdurende variant genaamd EuREKA-ELP.
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten
Auteurs
Caroline Braet
Elisa Boelens
Taaike Debeuf
Brenda Volkaert
Eva Van Malderen
Marie-Lotte Van Beveren
Sandra Verbeken
Henk Weymeis
Laura Wante
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3041-6_6