Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten

Auteurs : Sandra Verbeken, Elisa Boelens, Taaike Debeuf, Brenda Volkaert, Eva Van Malderen, Laura Wante, Caroline Braet

Gepubliceerd in: Emotieregulatietraining bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt stapsgewijs de EuREKA-training besproken. De EuREKA-training is een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor jongeren met psychische klachten. De training is gebaseerd op de goed geëvalueerde Affect Regulation Training (ART) voor volwassenen, ontwikkeld door Berking en Whitley (2014). Deze bestaat uit zes basiscompetenties die in twaalf sessies sequentieel aangeleerd worden. Uniek is dat in deze training eerst bottom-upcompetenties geleerd worden en pas daarna de bekendere top-downstrategieën, wat ervoor zorgt dat de noodzakelijke basiscompetenties reeds aanwezig zijn en het leereffect van de regulatiestrategieën vergroot wordt. De EuREKA-training is ontworpen als een groepsprogramma. Het protocol is  per bijeenkomst uitvoerig beschreven, er is een werkboek voor de jongeren, en er is audiovisueel materiaal voor het geven van psycho-educatie.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA school-age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA school-age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families.
go back to reference Berking, M. (2017). Emotieregulatie: Training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Berking, M. (2017). Emotieregulatie: Training voor psychotherapeuten, klinisch psychologen en psychiaters. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Berking, M., & Lucas, C. (2015). The Affect Regulation Training (ART): A transdiagnostic approach to the prevention and treatment of mental disorders. Current Opinion in Psychology, 3, 64–69. Berking, M., & Lucas, C. (2015). The Affect Regulation Training (ART): A transdiagnostic approach to the prevention and treatment of mental disorders. Current Opinion in Psychology, 3, 64–69.
go back to reference Berking, M., & Whitley, B. (2014). The Adaptive Coping with Emotions Model (ACE Model). In M. Berking & B. Whitley (Eds.), Affect Regulation Training (pp. 19–29). New York: Springer. Berking, M., & Whitley, B. (2014). The Adaptive Coping with Emotions Model (ACE Model). In M. Berking & B. Whitley (Eds.), Affect Regulation Training (pp. 19–29). New York: Springer.
go back to reference Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.CrossRef Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 46(11), 1230–1237.CrossRef
go back to reference Bögels, S. (2008). Tips voor ouders: De invloed van ouders op angst bij hun kind. In S. Bögels (Red.), Denken + Doen = Durven-werkboek voor ouders (pag. 40–44). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bögels, S. (2008). Tips voor ouders: De invloed van ouders op angst bij hun kind. In S. Bögels (Red.), Denken + Doen = Durven-werkboek voor ouders (pag. 40–44). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Braet, C., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Amsterdam: Hogrefe Amsterdam. Braet, C., Cracco, E., & Theuwis, L. (2013). FEEL-KJ: Vragenlijst over emotieregulatie bij kinderen en jongeren. Amsterdam: Hogrefe Amsterdam.
go back to reference Ferguson, R. J., Robinson, A. B., & Splaine, M. (2002). Use of the reliable change index to evaluate clinical significance in SF-36 outcomes. Quality of Life Research, 11(6), 509–516.CrossRef Ferguson, R. J., Robinson, A. B., & Splaine, M. (2002). Use of the reliable change index to evaluate clinical significance in SF-36 outcomes. Quality of Life Research, 11(6), 509–516.CrossRef
go back to reference Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology Behavioral Assessment, 26(1), 41–54.CrossRef Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology Behavioral Assessment, 26(1), 41–54.CrossRef
go back to reference Grob, A., & Smolenski, C. (2005). Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ). Bern: Verlag Hans Huber. Grob, A., & Smolenski, C. (2005). Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ). Bern: Verlag Hans Huber.
go back to reference Veerman, J. W., Straathof, M., Treffers, A., Van den Bergh, B., & Ten Brink, T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK). Lisse: Swets & Zeitlinger. Veerman, J. W., Straathof, M., Treffers, A., Van den Bergh, B., & Ten Brink, T. (1997). Handleiding Competentiebelevingsschaal voor Kinderen (CBSK). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
EuREKA: een transdiagnostisch emotieregulatietrainingsprotocol voor kinderen en adolescenten met psychische klachten
Auteurs
Sandra Verbeken
Elisa Boelens
Taaike Debeuf
Brenda Volkaert
Eva Van Malderen
Laura Wante
Caroline Braet
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2308-1_9