01-12-2020 | Ten geleide
Etiketten plakken
Auteur:
Marike Serra
Gepubliceerd in:
Kind & Adolescent Praktijk
|
Uitgave 4/2020
Log in om toegang te krijgen
Extract
In de jeugdhulp is sinds 2015 geen classificatie (sommige mensen noemen het 'etiket' of 'label') meer nodig om hulp te krijgen. Dat is op zich een goede ontwikkeling. Immers, ook als je moeilijkheden niet precies passen in het 'hokje' van een stoornis is het belangrijk dat je er passende hulp voor krijgt. In onze rubriek Frictie schrijven onderzoekers en clinici uit de Academische Werkplaats ADHD over de voor- en nadelen van classificeren. De nadelen zijn evident. Zo'n label kan allerlei onbedoelde bijwerkingen hebben, kan stigmatisering in de hand werken en voor vervelende misverstanden zorgen. Bovendien leidt een classificatie niet automatisch naar een juiste interventie. De voorstanders van classificeren wijzen op het belang van de eenheid in taal die professionals wereldwijd helpt om elkaar te verstaan en op de kennis die een classificatie met zich meebrengt, wat natuurlijk ook waar is. …