Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2020

01-12-2020 | Ten geleide

Etiketten plakken

Auteur: Marike Serra

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

In de jeugdhulp is sinds 2015 geen classificatie (sommige mensen noemen het 'etiket' of 'label') meer nodig om hulp te krijgen. Dat is op zich een goede ontwikkeling. Immers, ook als je moeilijkheden niet precies passen in het 'hokje' van een stoornis is het belangrijk dat je er passende hulp voor krijgt. In onze rubriek Frictie schrijven onderzoekers en clinici uit de Academische Werkplaats ADHD over de voor- en nadelen van classificeren. De nadelen zijn evident. Zo'n label kan allerlei onbedoelde bijwerkingen hebben, kan stigmatisering in de hand werken en voor vervelende misverstanden zorgen. Bovendien leidt een classificatie niet automatisch naar een juiste interventie. De voorstanders van classificeren wijzen op het belang van de eenheid in taal die professionals wereldwijd helpt om elkaar te verstaan en op de kennis die een classificatie met zich meebrengt, wat natuurlijk ook waar is. …
Metagegevens
Titel
Etiketten plakken
Auteur
Marike Serra
Publicatiedatum
01-12-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2020
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-020-0626-4