Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Jeugdbeleid 3/2018

01-09-2018

Ervaringsleren: een ontwikkelingsgerichte visie op jeugdbeleid

Auteur: Drs. Theo Ruikes

Gepubliceerd in: Jeugdbeleid | Uitgave 3/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ervaringsleren, het ‘leren door doen’, is een van de vele hulpvormen die we binnen de zorg voor jeugd kennen. Er is de afgelopen decennia een brede ervaring opgebouwd.
Wetenschappers als Juul, Hahn, Kolb en Dewey hebben de eerste oriëntaties gedaan. Luckner en Nadler gaven in de jaren negentig aan dat leren niet vanzelf gaat, maar dat er sprake moet zijn van een duidelijke instructie. Zij hebben dat proces zeer gedetailleerd beschreven. Hierdoor kreeg het ervaringsleren een duidelijk visie en fundering.
Behalve recreatief en educatief kan het ervaringsleren vooral ook curatief worden ingezet. Wie kent niet de woonwerkprojecten, individuele tochten en groepstochten in het buitenland, de gezinsprojecten in binnen- en buitenland, de vaartochten met zeilschip de Tukker, de zorgboerderijen en tegenwoordig de inzet van dieren?
Wat uit alle onderzoeken naar voren komt, is dat ervaringsleren onder andere leidt tot vermindering van probleemgedrag, verbetering van de interactie met anderen en vergroting van het doorzettingsvermogen en probleemoplossingsvermogen.
Literatuur
go back to reference Covey, S. R. (2010). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam: Business Contact. Covey, S. R. (2010). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam: Business Contact.
go back to reference Dweck, C. S. (2017). Mindset, de weg naar een succesvol leven: Ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Amsterdam: SWP. Dweck, C. S. (2017). Mindset, de weg naar een succesvol leven: Ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties. Amsterdam: SWP.
go back to reference Hassink, J. (2012). Ervaringsleren op de boerderij: Beschrijving van de interventies van Topaze, BJ Brabant en Juzt. Wageningen: Plant Research International. Hassink, J. (2012). Ervaringsleren op de boerderij: Beschrijving van de interventies van Topaze, BJ Brabant en Juzt. Wageningen: Plant Research International.
go back to reference Juul, J. (2016). Je compentente kind. Amsterdam: Brave New Books. Juul, J. (2016). Je compentente kind. Amsterdam: Brave New Books.
go back to reference Kolb, D. (2014). Experiential learning: experience as the source of development en education. London: Pearson Education. Kolb, D. (2014). Experiential learning: experience as the source of development en education. London: Pearson Education.
go back to reference Luckner, J. L., & Nadler, R. S. (1997). Processing the experience: Enhancing and generalizing learning. Dubuque: Kendall Hunt. Luckner, J. L., & Nadler, R. S. (1997). Processing the experience: Enhancing and generalizing learning. Dubuque: Kendall Hunt.
go back to reference Ploeg, J. D. van der (2011). Ervaringsleren: Theorie en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat. Ploeg, J. D. van der (2011). Ervaringsleren: Theorie en praktijk. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Ruikes, T. J. M. (1994). Ervaren en Leren: Theorie en praktijk van ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk. Utrecht: SWP. Ruikes, T. J. M. (1994). Ervaren en Leren: Theorie en praktijk van ervaringsleren voor jeugdhulpverlening, jeugdbescherming en jeugdwerk. Utrecht: SWP.
go back to reference Ruikes, T. J. M. (2018). Ervaringskracht: Praktische toepassingen en theorie van ervaringsleren. Utrecht: Stili-Novi. Ruikes, T. J. M. (2018). Ervaringskracht: Praktische toepassingen en theorie van ervaringsleren. Utrecht: Stili-Novi.
go back to reference Ruikes, T. J. M., & Deckers, E. J. (1998). De Tukker: Activerende vaar-leer-werkprojecten voor probleemjongeren. Enschede: BJ Twente. Ruikes, T. J. M., & Deckers, E. J. (1998). De Tukker: Activerende vaar-leer-werkprojecten voor probleemjongeren. Enschede: BJ Twente.
go back to reference Rutgers, P. (2017). Help, mijn juf is een paard! Het versterken van executieve functies door ervaringsleren met paarden. Amsterdam: SWP. Rutgers, P. (2017). Help, mijn juf is een paard! Het versterken van executieve functies door ervaringsleren met paarden. Amsterdam: SWP.
go back to reference Seamon, J. O., Brown, M., & Quay, J. (2017). The evolution of experiential learning: Tracing lines of research in the JEE. Journal of experiential education, 1(29), 1–35.CrossRef Seamon, J. O., Brown, M., & Quay, J. (2017). The evolution of experiential learning: Tracing lines of research in the JEE. Journal of experiential education, 1(29), 1–35.CrossRef
go back to reference Wouwe, H. van, & Weerd, D. van de (2015). Het gewone leven ervaren: Triple C in theorie en praktijk. Sliedrecht: Asvz. Wouwe, H. van, & Weerd, D. van de (2015). Het gewone leven ervaren: Triple C in theorie en praktijk. Sliedrecht: Asvz.
Metagegevens
Titel
Ervaringsleren: een ontwikkelingsgerichte visie op jeugdbeleid
Auteur
Drs. Theo Ruikes
Publicatiedatum
01-09-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Jeugdbeleid / Uitgave 3/2018
Print ISSN: 1873-9482
Elektronisch ISSN: 1876-6056
DOI
https://doi.org/10.1007/s12451-018-0180-3

Andere artikelen Uitgave 3/2018

Jeugdbeleid 3/2018 Naar de uitgave

Estafettestokje

Omdat het kan …